طرح نیروی فضایی آمریکا از دستورکار خارج می‌شود

0 792

قدرت گرفتن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب طرح ترامپ برای تشکیل نیروی فضایی را نامحتمل کرده است.
 چند ماهی هست که دولت آمریکا طرح ایجاد یک نیروی فضایی را در دست بررسی دارد و هیچ‌کس به‌اندازه دونالد ترامپ (Donald Trump)، رئیس‌جمهوری این کشور، که نخستین بار این ایده را مطرح کرد، دراین‌باره ذوق و شوق ندارد. 
اما نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای تلاش‌های دولت را از بین برد. کاخ سفید برای تشکیل این نیرو به مجوز کنگره نیاز دارد و نمی‌تواند به‌تنهایی و به‌طور مستقل آن را عملی کند. نخست، قانون‌گذاران آمریکایی باید از این طرح حمایت کرده و این حمایت را در قالب قانونی تصویب کنند که منابع مالی و قدرت را در اختیار مقام‌های دولتی قرار می‌دهد. 
باقدرت گرفتن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و بروز دودستگی در کنگره، احتمالاً نیروی فضایی ترامپ هیچ‌گاه زمین را ترک نخواهد کرد.کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا که اخیراً پنتاگون را به بررسی تشکیل نیروی فضایی گماشته بود، به دست دموکرات‌ها می‌افتد و نماینده‌ای که ریاست این کمیته را به دست خواهد گرفت، حامی این طرح نیست.
در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا که در روز ۱۵ آبان در ایالت‌های این کشور برگزار شد، دموکرات‌ها اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را کسب کرده و جمهوری‌خواهان کنترل سنا را حفظ کردند. 
آدام اسمیت (Adam Smith)، نماینده ایالت واشنگتن، در بیانیه‌ای گفت: «من با طرح رئیس‌جمهور ترامپ برای تشکیل نیروی فضایی مخالفم. نگران آن هستم که طرح پیشنهادی وی درزمانی که با محدودیت در منابع لازم دفاعی و اولویت‌های مهم داخلی روبه‌رو هستیم،یک بروکراسی نظامی پرهزینه به کشور تحمیل کند. این طرح را در راستای منافع ملی آمریکا نمی‌دانم.» 
حتی پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای نیز طرح نیروی فضایی در میان نمایندگان آمریکایی ازجمله جمهوری‌خواهان از حمایت چندانی برخوردار نبود. مک تورن بری (Mac Thornberry)، رئیس جمهوری‌خواه کنونی کمیته نیروهای مسلح، از موضع‌گیری دراین‌باره امتناع کرد و گفت که ترجیح می‌دهد تا زمان انتشار جزئیات بیشتر از سوی پنتاگون صبر کند. مجلس سنا نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده بود.
 بااین‌وجود، کاخ سفید می‌گوید حتی اگر مجلس نمایندگان با طرح تشکیل نیروی فضایی مخالفت کنند این طرح را از دستور کار خود خارج نخواهد کرد. 
آلیسا فرح (Alyssa Farah،) سخنگوی مایک پنس (Michael Pence)، وزیر دفاع آمریکا، گفت :«دولت با اعضای مجلس نمایندگان و سنا برای ایجاد مسیری قانونی و مالی برای دستیابی به این شاخه جدید از نیروهای مسلح، همکاری می‌کند. به راه خود ادامه داده و ایده نیروی فضایی آمریکا را به حقیقت تبدیل می‌کنیم.»
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در ۱۸ژوئن سال ۲۰۱۸ (۲۸ خرداد ۹۷)، به وزارت دفاع این کشور دستور داد تا در اسرع وقت روند ایجاد نیروی فضایی را به‌عنوان شاخه ششم نیروهای مسلح آغاز کند.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11593
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها