پایان ماموریت کاوشگر سیارک ناسا

0 768

کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند هنوز اندکی از بازنشستگی اجباری کاوشگر کپلر نگذشته است که کاوشگر دیگر ناسا به نام داون (asteroid-exploring Dawn spacecraft) که برای بررسی و جست‌و‌جوی سیارک‌ها راهی فضا شده بود به دلیل اتمام ماموریت از دسترس خارج شده است.
کاوشگر داون درطول یازده سال فعالیت خود به بررسی و شناسایی دو شی بزرگ در کمربند سیارکی پرداخت، اما با اتمام سوخت آن ماموریت این کاوشگر ارزشمند نیز به اتمام رسید.
مقام‌های ناسا پنج‌شنبه هفته گذشته، ۱۰آبان، به طور رسمی اعلام کردند که ماموریت کاوشگر داون نیز به پایان رسیده است.
این کاوشگر فضایی از ماه ژوئن سال جاری درمسیری قرار گرفته است که درنهایت با برخورد با سیاره کوتوله سرس dwarf planet Ceres و تحت تاثیر نیروی گرانش سطح سیارک نابود خواهد شد.
کاوشگر داون از تاریخ یک نوامبر سال ۲۰۱۸، از سامانه‌های ارتباطی برنامه‌ریزی شده خارج شده و دیگر قادر نخواهد بود  پنل‌های خورشیدی خود را برای شارژ به سوی خورشید تنظیم کند و هدایت آن نیز به سوی کره زمین برای ارسال اطلاعات نخواهد بود.
کارشناسان ناسا اطلاعات دریافتی از کاوشگر داون در طول یک دهه فعالیت را بسیار ارزشمند اعلام کرده و از دست دادن این کاوشگر فوق العاده را بسیار سخت توصیف کرده‌اند.
بازنشستگی کاوشگر داون، درحالی است که تنها چند روز از بازنشستگی تلسکوپ فضایی کپلر می‌گذرد. این ۲کاوشگر‌ فضایی به دلیل اتمام ذخیره سوخت و ناتوانی درشارژ دوباره باتری‌های خورشیدی از دسترس خارج شدند.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11566
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها