رونمايي از سامانه مکان ياب ماهواره ای بسيار دقيق ژاپن

0 1,211

طی مراسمی سامانه مکان‌یابی ماهواره‌ای ژاپن رسما آغاز به کار کرد. این سامانه که (Quasi-Zenith Satellite System) یا به اختصار QZSS نام دارد، با استفاده از ماهواره‌های میچیبیکی (Michibiki) حاشیه خطا را به چند سانتیمتر کاهش می‌دهد. QZSS فعالیت خود را از سال 2010 آغاز کرده و 4 ماهواره آن با نام‌های میچیبیکی 1 تا 4 به ترتیب در سال‌های 2010، 2012، 2013 و 2017 به فضا پرتاب شده‌اند. ماهواره‌های میچیبیکی بین 4 تا 5 تن وزن و 10 تا 15 سال طول عمر دارند.
شینزو آبه (Shinzō Abe)، نخست وزیر، و نائوکو یامازاکی (Naoko Yamazaki)، فضانورد ژاپنی، در مراسم رونمایی در توکیو حضور داشتند.
مقامات دولتی ژاپن می‌گویند پس از راه اندازی ماهواره‌های میچیبیکی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ امکان فعالیت شبانه‌روزی این سامانه مکان‌یابی فراهم شده است.
مکان‌یاب جدید با دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای، موقعیت‌یابی بسیار دقیقی با کاهش قابل ملاحظه حاشیه خطا از ۱۰متر به چند سانتیمتر به کاربر می دهد.
دولت ژاپن تا سال ۲۰۲۳ برای تقویت این مکان‌یاب جدید ۳ماهواره دیگر به فضا می فرستد.
نخست وزیر ژاپن در مراسم رونمایی گفت: «امروز سامانه موقعیت‌یاب جهانی در زندگی روزمره ضروریست زیرا گجت‌هایی مانند سامانه راهبری خودرو و نرم افزار نقشه‌خوانی بر روی گوشی‌های هوشمند به آن وابسته‌اند.»
آبه گفت ماهواره میچیبیکی صفحه جدیدی در تاریخ باز می‌کند و او از اینکه شاهد ایجاد تغییرات مثبت در زندگی روزمره مردم است شاد و هیجان زده می شود.
دولت ژاپن قصد دارد از ماهواره‌های میچیبیکی در ناوبری خودروهای خودران، ماشین‌آلات کشاورزی تمام خودکار و خدمات حمل و نقل کالا با پهپادها استفاده کند.
لازم به ذکر است که QZSS یک سامانه ناوبری منطقه‌ای می‌باشد؛ بدین معنی که مانند سامانه GPS متعلق به آمریکا، گلوناس (GLONASS) متعلق به روسیه و سامانه گالیله متعلق به اتحادیه اروپا و  تمامی کره زمین را پوشش نمی‌دهد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11551
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها