1397/08/16

ردیابی نهنگ‌ها از فضا با کمک ماهواره

پژوهشگران انگلیسی موفق شدند با کمک تصاویر به دست آمده از ماهواره‌، نهنگ‌ها را شناسایی و ردیابی کنند. پژوهش جدیدی که در دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) انجام شد، نشان می‌دهد که ماهواره‌ها نه تنها می‌توانند نهنگ‌ها را تشخیص دهند، بلکه به دانشمندان در تشخیص گونه‌های آن‌ها نیز کمک می‌کنند. این...
ردیابی نهنگ‌ها از فضا با کمک ماهواره

نهنگ‌ها حیوانات بسیار بزرگی هستند و بررسی آن‌ها دشوار است اما اکنون، یک فناوری جدید می‌تواند آن‌ها را از فضا ردیابی کند.
پژوهش جدیدی که در دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) انجام شد، نشان می‌دهد که ماهواره‌ها نه تنها می‌توانند نهنگ‌ها را تشخیص دهند، بلکه به دانشمندان در تشخیص گونه‌های آن‌ها نیز کمک می‌کنند. یافته‌های این پژوهش، پیامدهای مهمی برای محافظت از این حیوانات، به خصوص در مناطقی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، به دنبال دارد.
پژوهش‌های پیشین، مدارکی مبنی بر کشف نهنگ‌ها و مشاهده آن‌ها از فضا در بر دارند اما تصاویر ارائه شده در این پژوهش‌ها به خاطر وضوح ضعیف ماهواره‌های قدیمی، در هم ریخته هستند.
این پژوهش جدید، با استفاده از ماهواره‌های شرکت آمریکایی دیجیتال‌گلوب (DigitalGlobe) انجام شده که در سال ۲۰۱۴به فضا پرتاب شدند و تصاویری با وضوح ۱۲اینچ ارائه می‌دهند. در نتیجه، پژوهشگران می‌توانند تصاویری با وضوح ۱.۶ برابر بهتر از تصاویر پیشین در اختیار داشته باشند که امکان شناسایی نهنگ‌ها و تمایز میان گونه‌های آن‌ها را برایشان فراهم می‌کند.
پژوهشگران دانشگاه کمبریج، به جای اسکن کل اقیانوس، چهار منطقه را که به عنوان نقاط احتمالی برای مشاهده چهار گونه نهنگ خاکستری، تیغ‌باله، کوهان‌دار و نهنگ شکار جنوبی شناخته می‌شوند، انتخاب کردند. این مناطق در هاوایی، مکزیک، آرژانتین و ایتالیا قرار دارند.
پژوهشگران، تصاویر را به دشواری اسکن کردند؛ به طوری که بررسی هر ۱۰۰کیلومتر مربع، حدود سه ساعت و نیم زمان برد. آن‌ها برای سنجش بازتاب هر تصویر، تحلیل‌های خودکاری را انجام دادند.
تصاویر به دست آمده از نهنگ‌ها با این روش، بسیار مفصل است. دم و باله نهنگ‌ها کاملا واضح دیده می‌شود و امکان شناسایی گونه‌های خاص آنها را ممکن می‌کند. وضوح تصاویر به قدری است که شیرجه، شنا و حرکات دیگر نهنگ‌ها به خوبی دیده می‌شوند.
نتایج این پژوهش می‌توانند علاوه بر رمزگشایی در مورد آب‌بازسانان، کمک بزرگی به حفظ و نگهداری از نهنگ‌ها و گونه‌های در حال انقراض آن‌ها ارائه دهند.

خدمات و کاربردها | سنجش از دور |