آموزش فناوری‌های فضایی به زبان ساده به مدارس مقاطع ابتدایی مناطق محروم کشور

1 1,966

 به گزارش روابط عمومی سازمان فضایی ایران: «در پی تصمیم‌گیری سازمان فضایی ایران در هفته جهانی فضا در خصوص ترویج و آموزش فناوری‌های فضایی چون سنجش‌ازدور، دستگاه‌های تعیین موقعیت جهانی و نجوم به زبان ساده در مناطق محروم، روز چهارشنبه مورخ ۹ آبان ۱۳۹۷، اولین کارگاه آموزشی با عنوان آشنایی با فناوری‌های فضایی، تصویرهای ماهواره‌ای و کاربردهای آن‌ها در دبستان ابراهیمی روستای نعمت اله از بخش صوفیان استان آذربایجان شرقی برگزار شد.»
دانش آموزان دختر و پسر این دبستان در نمازخانه مدرسه، با اشتیاق و کنجکاوی تمام به توضیحات کارشناس سازمان فضایی ایران گوش دادند. آن‌ها ضمن آشنایی با انواع ماهواره‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها که بر روی پوسترهای‌ آموزشی تهیه‌شده بود، با وضعیت دریاچه ارومیه در ۴۰سال اخیر و کاربردهای تصاویر ماهواره‌ای در تغییرات کاربری اراضی، خشکسالی و مدیریت بلایا طبیعی آشنایی اولیه پیدا کردند.
دانش آموزان با مطرح کردن سؤالات مهمی در خصوص ماهواره‌ها و عملکرد آن‌ها، اشتیاق و کنجکاوی بی‌پایان خود را درزمینه فناوری فضایی نشان می‌دادند. برخی از سؤالات هوشمندانه آن‌ها عبارت بودند از :
•    ماهواره‌ها چگونه تصویر می‌گیرند؟
•    طول عمر آن‌ها چقدر است؟
•    بعدازاینکه نتوانند داده تهیه کنند چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد؟
•    آیا ماهواره‌ها در شب هم می‌توانند تصویر بگیرند؟
•    اگر ماهواره‌ها قادر به تصویربرداری در شب نیستند، در صورت وقوع حادثه‌ای مانند آتش‌سوزی در جنگل، چگونه به ما کمک می‌کنند؟
•    آیا ماهواره‌ها از توی کلاس ما که سقف دارد هم می‌توانند تصویر بگیرند؟
•    آیا ماهواره‌ها می‌توانند از میکروب‌ها هم تصویر بگیرند؟ و سؤالات دیگر…
در پایان کارگاه آموزشی، دانش آموزان قادر بودند در مورد علم سنجش‌ازدور و مزایای استفاده از تصویرهای ماهواره‌ای توضیح دهند. همچنین، آن‌ها می‌توانستند بر روی تصویر ماهواره‌ای روستای نعمت اله، مدرسه و بعضی از کارخانه‌های نزدیک به روستا و حتی خانه و باغ برخی از همکلاسی‌های خود را شناسایی کنند.

 

 

منبع سازمان فضايي ايران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11536
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بنیامین
بنیامین
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

اینجا مناطق محرومه؟😐😐