جدیدترین مریخ‌نورد ناسا به کره مریخ نزدیک می‌شود

0 1,088

کارشناسان ناسا (NASA) در حال آماده‌سازی آخرین آزمایش‌ها برای بررسی توانایی و اشکال فنی مریخ‌نورد اینسایت (InSight) پیش از فرود نهایی آن در سطح سیاره مریخ هستند.
اینسایت فاصله‌ای تقریبی برابر با ۲۰۹۲۱.۴۷۲کیلومتر را باید در جو کره مریخ طی کند تا در سطح آن فرود آید به همین دلیل کنترل و بررسی دقیق مکان فرود از سوی دانشمندان از اهمیتی بالا برخورداراست.
مریخ‌نورد اینسایت ناسا برای بررسی زمین‌شناسی و حفر حفره برای بررسی کانی‌های سطح سیاره سرخ به آن سیاره ارسال خواهد شد.
بازه زمانی مأموریت مریخ‌نورد اینسایت، حدود دو سال و مأموریت اصلی آن بررسی سطوح زیر سطح سیاره است، این مریخ‌نورد با تجهیزات خود قادر است تا ۵متر درون خاک سیاره مریخ به حفاری بپردازد.
کارشناسان ناسا امیدوار هستند درصورتی‌که پیش نیامدن مشکل فنی کاوشگر در تاریخ ۲۶ماه نوامبر سال جاری فرودی ایمن در سیاره مریخ داشته باشد.
مریخ‌نورد اینسایت به‌وسیله یک ماهواره‌بر در تاریخ ۵ماه می سال جاری کره زمین را به مقصد مریخ ترک کرد.

کارشناسان در نظر دارند با استفاده از داده‌های مریخ‌نورد اینسایت به بررسی شیوه شکل‌گیری مریخ و کره زمین بپردازند.
افزون بر مطالعه عنصر‌های معدنی و فلز‌های درون خاک سیاره، این مریخ‌نورد تجهیزاتی برای بررسی دمای سطوح زیرین سیاره ازجمله، حسگر سنجش برای بررسی پالس و فرکانس‌های درونی، حسگر سنجش امواج و نیز حسگر بررسی امواج لرزه‌ای برای بررسی امکان وجود زمین‌لرزه در سطح یا زیرزمین مریخ دارد.

کارشناسان قدمت تشکیل سیاره مریخ را حدود ۴.۵میلیارد سال پیش می‌دانند. کاوشگر اینسایت برای رسیدن به فضای سیاره مریخ حدود ۴۸۲میلیون کیلومتر مسیر در فضا را پیموده است.
بازه زمانی برای فرود بر سطح سیاره حدود هفت دقیقه به طول می‌انجامد و به گفته محققان چالش‌برانگیزترین بخش سفر پس از لحظه‌های اولیه پرتاب است زیرا هرگونه نقض یا خطای عملکردی می‌تواند سبب آسیب و صدمه به مریخ‌نورد، انفجار در جو مریخ و عملکرد دارای خطای محفظه‌های محافظت‌کننده و یا فرود در مکانی نامناسب از سیاره شود.

مریخ‌نورد اینسایت به‌وسیله پنل‌های خورشیدی که با نور خورشید شارژ می‌شوند به مدت دو سال به پژوهش درباره ساختار زمین‌شناختی سیاره می‌پردازند.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان