مرگ کپلر، تولد تس

با اتمام سوخت و خاموش شدن تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler )، ناسا (NASA) امیدوار است با استفاده از تلسکوپ فضایی تس (Tess) اکتشاف در عمق فضا را باقدرت بیشتری پیگیری کند.
تلسکوپ فضایی کپلر پس از ۹سال فعالیت و کشف حدود ۳هزار سیاره فراخورشید در مدار ستاره‌های دوردست، با اتمام سوخت برای همیشه خاموش شد.
کپلر در ماه مارس سال۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد. مأموریت این تلسکوپ ۵۵۰میلیون دلاری برای ۳.۵سال برنامه‌ریزی‌شده بود، تا پیش از بروز برخی مشکلات، کپلر باقدرت به فعالیت و کشف سیاره‌های فراخورشیدی ادامه می‌داد.
طی چند ماه اخیر مشکلات مختلفی برای کپلر روی داد و ناسا در دفعات مختلف مجبور شد تلسکوپ را در وضعیت خواب (sleep mode) قرار دهد. در این وضعیت، سامانه‌های غیرضروری کپلر خاموش می‌شدند تا تلسکوپ با حداقل سوخت مصرفی کار کند.
پس از ارسال موفق داده‌های آخرین مأموریت رصدی، گروه مأموریت کپلر، جمعه ۱۹اکتبر مصادف با ۱۹مهر، دستور قرارگیری در موقعیت جدید برای شروع مأموریت تازه جمع‌آوری داده را با استفاده از شبکه فضایی عمیق (Deep Space Network) برای تلسکوپ ارسال کردند.
اما مشخص شد کپلر به دلیل تمام شدن سوخت، خود را در وضعیت خواب قرار داده است. درنهایت، هفته قبل ناسا به‌صورت رسمی اعلام کرد که تلسکوپ فضایی کپلر پس از ۹سال فعالیت برای همیشه خاموش شد.
خداحافظ کپلر، سلام تس
تلسکوپ فضایی تس (Tess) که با همکاری پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و ناسا طراحی و ساخته شد، ۱۸آوریل۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد.
مأموریت تس، جستجوی سیاره‌های فراخورشید در فضایی ۴۰۰برابر مناطق تحت پوشش تلسکوپ کپلر است. ناسا امیدوار است با کمک تلسکوپ تس بتواند بیش از ۲۰هزار سیاره فراخورشید دیگر را شناسایی کرده و احتمال وجود حیات در آن‌ها را موردبررسی قرار دهد.
همچنین با بررسی کل آسمان، امکان شناسایی منظومه‌هایی در مدار ستارگان ۱۰برابر نزدیک‌تر و ۱۰۰برابر درخشان‌تر از نمونه‌های کشف‌شده توسط تلسکوپ کپلر فراهم می‌شود.

منبع سیناپرس