جایگاهی برای یک تلسکوپ غول‌پیکر

0 552

دوران تلسکوپ‌های بسیار بزرگ درحال آغاز است که انقلابی در شناخت ما از جهان هستی به پا خواهد کرد. تلسکوپ بسیار بزرگ (Extremely Large Telescope -ELT) اکنون در بیابان دوردست آتاکامای شیلی در دست‌ساخت است؛ که به‌تنهایی می‌تواند ۲۰۰برابر ِ تلسکوپ فضایی هابل (Hubble) نور  جمع‌آوری کند.
از میان تلسکوپ‌هایی ازاین‌دست که اکنون در مکان‌های گوناگونی از رصدخانه‌ جنوبی اروپا (European Southern Observatory-ESO) کار می‌کنند، بزرگ‌ترین آینۀ اصلی، آینه‌ای که یک تلسکوپ با آن نور جمع‌آوری می‌کند، آینه‌های ۸.۲متری چهار تلسکوپ در اختیار تلسکوپ بزرگ (Very Large Telescope -VLT) است. ولی حتی این چهارآینۀ بسیار بزرگ هم در برابر آینه‌ این تلسکوپ جدید که قطری برابر با ۳۹متر خواهد داشت کوچک خواهند بود!
ساختن تک-آینه‌ای به این پهنا با کاربرد علمی اصلاً کار ساده‌ای نیست- آینۀ اصلی این تلسکوپ غول‌پیکر در حقیقت آرایه‌ای از ۷۹۸آینه‌ شش‌گوش ۱.۴متری است که با چینش کندوی عسل کنار هم چیده شده‌اند. یافتن جایی مناسب برای چنین ساختاری هم کار آسانی نیست. تلسکوپ بسیار بزرگ افزون بر اینکه باید درجایی بدون آلودگی نوری و به‌اندازۀ کافی بالاتر از سطح دریا باشد، نیاز به فضایی بسیار بزرگ برای برپا کردن شالوده‌اش دارد.
عملیات پیچیدۀ ساختن جایگاهی برای این تلسکوپ با تراشیدن و صاف کردن کوه سِرو آرمازونس در شیلی آغازشده و ۱۸متر از بلندی آن کم شده است. چنانچه در این تصویر می‌بینید، این جایگاه اکنون با شبکه‌ای از شالوده‌ها و پایه‌ها پوشیده شده است.

منبع بیگ بنگ
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11518
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها