عکس‌هایی عجیب از مریخ منتشر شد!

این ابرها بر فراز یک آتش‌فشان در سطح مریخ گسترده شده‌اند اما ظاهراً هیچ ارتباطی بین آن‌ها و فعالیت‌های آتش‌فشانی وجود ندارد.
باور کسانی که این عکس‌ها را تماشا می‌کنند آن است که آتش عظیمی در سطح این سیاره در حال سوختن است، هرچند که این مسئله ازنظر فنی غیرممکن است.
جالب این‌که گروهی بر این باور هستند که این ابرها نشان‌دهنده زندگی بیگانگان است، حتی یکی از روزنامه‌ها، ناسا (NASA) را متهم به مخفی کردن مدارک و شواهد به‌دست‌آمده کرده است.
ولی دلیل واقعی شکل گرفتن این ابرها خیلی جالب است، درواقع این ابرها نه‌تنها گرم نیستند بلکه به‌شدت سرد هستند. ابرهای یخی بر فراز این آتش‌فشان متراکم می‌شوند. به این پدیده ایژیا مونز (Asia Mons) گفته می‌شود و می‌توان زمانی که در سطح سیاره گسترده می‌شوند آن‌ها را تشخیص داد.
این ابرها نخستین بار در اواخر ماه سپتامبر رؤیت شدند و در تمام طول ماه اکتبر ردگیری‌شده‌اند تا درنهایت صدها عکس فوق‌العاده از آن‌ها به ثبت رسیده است. این عکس‌ها توسط آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) بانام مارس اکسپرس (Mars Express) گرفته‌شده است.
این ابرهای سفیدرنگ بیشتر از ۱۵۰۰کیلومتر از سطح سیاره را پوشانده‌اند. درواقع، این ابرها بسیار بزرگ‌تر از ابرهایی هستند که به علت فعالیت‌های آتش‌فشانی شکل می‌گیرند.
معمولاً در این موقع از سال ابرها ناپدید می‌شوند. شروع فصل سرما در کره مریخ ۱۶اکتبر است و بیشتر ابرها قبل از آغاز زمستان ناپدید می‌شوند.

منبع آی‌سی‌تی پرس