ورود خانواده جدیدی از حامل‌های فضایی به بازار

0 313

در حالی که ارائه دهنده‌های قدیمی و جدید خدمات پرتاب‌های فضایی همچون شرکت‌های اسپیس‌ایکس(spacex) و بلواوریجین(blue origin) و…. در حال رقابت برسر سهم خود از بازار هستنند شرکت آمریکایی استراتولانچ (stratolaunch) برای ورود دوباره به رقابت از سه حامل‌فضایی جدید خود با قابلیت حمل بار و حتی افراد بیشتر رونمایی کرد. 

هر سه حامل جدید طراحی شده‌اند تا به وسیله هواپیمای استراتولانچر به ارتفاع ۱۱ کیلومتری برسند و بعد از آن با اتکا به توان موتورهای خود به مدار مورد نظرشان بروند.

هواپیمای استراتولانچ هواپیمایی بزرگ و سنگین است که از ۶ موتور pw4056 که در هواپیمای بوئینگ ۷۴۷(boeing) نیز به کار رفته‌اند، برای تولید نیروی پیشران استفاده می‌کند. این هواپیما با عرض ۱۱۷ متر عریض‌ترین هواپیمای دنیا محسوب می‌شود. برای اطمینان بیشتر از سامانه‌های اویونیک, ارابه فرود و سامانه‌های کنترلی ۷۴۷ که قبلاً امتحان خود را پس داده‌اند استفاده می‌شود. همچنین برای کاهش وزن از الیاف فیبر کربن برای بدنه هواپیما استفاده می‌شود.

سه حامل جدید ساخت شرکت استراتولانچ به همراه حامل قبلی شرکت به نام پگاسوس، ساخت شرکت نورثروپ گرومن ( Northrop Grumman) قادر خواهند بود به بخش عظیمی از مشتریان خدمات ارائه کنند چراکه هرکدام برای حمل محموله‌هایی با وزن‌های متفاوت طراحی‌شده‌اند.

جین فلوید(jean Floyd) مدیر اجرایی استراتولانچ می‌گوید:«ما بسیار خوشحالیم که برای اولین بار اطلاعاتی در مورد طراحی‌های خودمان ارائه می‌دهیم.به‌زودی قادر خواهیم بود به محموله‌هایی با وزن‌های متفاوت خدمات بدهیم. هر محموله‌ای که داشته باشید به‌زودی ارسال آن‌ها به فضا به‌سادگی رزرو بلیط هواپیما خواهد بود.»

اولین حامل‌فضایی عملیاتی این شرکت که از طریق هواپیمای استراتولانچ پرتاب خواهد شد، پگاسوس خواهد بود که تا سال ۲۰۲۰ عملیاتی خواهد شد. حامل فضایی پگاسوس تاکنون ۳۵ پرتاب موفق به کمک دو هواپیمای متفاوت داشته است. همچنین قادر است محموله‌هایی تا ۳۷۰ کیلوگرم را به فضا حمل کند.لازم به ذکر است این هواپیما قادر به حمل سه فضاپیمای پگاسوس به‌طور هم‌زمان است.

دومین آن‌ها «حامل فضایی متوسط»(medium launch vehicle)  نام دارد که قادر به حمل محموله‌هایی با وزن ۳۴۰۰ کیلوگرم است و اولین عملیات آن برای سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی‌شده است.

سومین حامل مدیوم لانچ ویکل هوی (medium launch vehicle heavy) نام دارد که قادر خواهد بود محموله‌هایی تا ۶ تن را به فضا ارسال کند این حامل بر پایه پلت فرم حامل فضایی متوسط طراحی‌شده است که دو کپسول کمکی به ظرفیت آن افزوده‌اند. تاکنون تاریخ مشخصی برای عملیاتی شدن آن مشخص نشده است.

آخرین حامل نوعی شاتل فضایی قابل‌استفاده مجدد است که اسپیس پلین(space plane) نام دارد و می‌تواند بار و انسان به فضا ببرد. برای اسپیس پلین هم تاریخ مشخصی برای عملیاتی شدن وجود ندارد.

منبع spaceflightinsider
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11508
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها