چین و ساخت ماهواره‌ای برای شکار زیردریایی‌ها!

0 658

نیروی دریایی چین در حال طراحی یک دستگاه لیزری قابل نصب روی ماهواره به منظور جستجو نشان‌گذاری زیردریایی‌های دشمن می‌باشد. ماهواره شکارچی زیردریایی چین قادر خواهد بود اهدافی شناور در ۵۰۰متر زیر سطح دریا را تشخیص داده و آن را با تالبش لیزر برای گیرنده‌های لیزری نشان‌گذاری کند. این ماهواره همچنین در مورد اقیانوس‌های جهان نیز اطلاعاتی جمع‌آوری خواهد کرد.

پروژه ساخت ماهواره شکارچی با عنوان گوانلان (Guanlan) که به معنی “مشاهده امواج بزرگ” می‌باشد، در ماه می در لابراتوار ملی فناوری و علوم دریایی چین کلید خورد. به گفته سانگ ژیائوکوان (Song Xiaoquan) یکی از محققین پروژه گوانلان، این ماهواره می‌تواند لایه فوقانی آب اقیانوس‌ها را نسبتا شفاف مدلسازی کند و معادلات نظامی زیادی را تغییر خواهد داد.

برای بیش از نیم قرن، طراحان اسلحه به دنبال ساخت لیزری بوده‌اند که بتواند زیردریایی‌های شناور در زیر سطح آب را کشف و نشان‌گذاری کنند. وقتی که یک اشعه لیزر به یک زیردریایی اصابت می‌کند، بعضی از پالس‌های انرژی منعکس می‌شوند. این پالس‌ها توسط حسگرهایی شناسایی شده و به کمک نرم‌افزار تحلیل می‌گردند تا موقعیت مکانی هدف، سرعت و ابعاد آن تشخیص داده شود.

در کاربردهای فیزیکی، این فناوری لیزری به آسانی تحت تاثیر محدودیت‌ها و عوامل مزاحم مختلف همچون ابرها، مه، آب گل‌آلوده و موجودات دریایی قرار می‌گیرند. علاوه بر این، وقتی که اشعه لیزر وارد آب می‌شود، تا حدودی پخش می‌گردد و تنظیم دقیق آن بر روی هدف با چالش‌هایی همراه است. پیش از این آمریکا و شوروی در زمان رقابت خود توانسته بودند به بیشینه عمق ۱۰۰متر در تشخیص لیزری زیر سطح آب دست پیدا کنند. سازمان پروژه‌های پیشرفته نظامی آمریکا (DARPA) و ناسا بعدها در پروژه‌ای مشترک توانستند این عمق را تا ۲۰۰متر افزایش دهند. یکی از محققین آکادمی علوم چین (CAS) که در پروژه گوانلان حضور ندارد، دستیابی به عمق ۵۰۰متر را “انجام ماموریت غیر ممکن” تعبیر کرد.

تیم تحقیقاتی چینی تلاش دارد تا یک اشعه لیزری قدرتمند طراحی کند که در فرکانس‌های مختلف پالس بفرستد و به گیرنده‌های حساس کمک کند تا حجم بیشتری از اطلاعات را از اعماق بیشتر کسب کنند. این لیزرها قادر خواهند بود ناحیه‌ای به وسعت 100 کیلومتر را اسکن کنند یا محدوده‌ای ۱کیلومتر مربعی از اقیانوس را به صورت دقیق مشخص کنند. پس از توسعه فناوری این لیزر، احتمالا ساخت آن به موسسه اپتیک و مکانیک دقیق ژیان (Xian Institute of Optics and Precision Mechanics) واگذار خواهد شد. ضمن اینکه برای افزایش دقت ماهواره در تشخیص زیردریایی‌ها، یک رادار میکروویو نیز به آن اضافه خواهد شد تا محدوده مورد نظر برای هدف‌گیری لیزر را مشخص کند.

منبع sputniknews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11504
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها