شکست اولین تلاش برای پرتاب ماهواره بر خصوصی چین

0 773

یک حامل چینی که به منظور واکنش چین به شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) آمریکا ساخته شده بود، در اولین پرواز خود موفق به قرار گرفتن در مدار نشد.
یک شرکت مستقر در پکن به نام لنداسپیس (Landspace) این ماهواره‌بر سه مرحله‌ای موسوم به ژوخو-1 “Zhuque-1” را ساخته است. این شرکت در وبلاگ خود تایید کرد که محموله این ماهواره‌بر به دلیل خرابی مرحله سوم به مدار نرسید.

ماهواره‌بر ژوخو-۱ حامل یک ماهواره به نام “فیوچر”(Future) بود که توسط شرکت مینواسپیس (MinoSpace Technology) برای گروه تلویزیونی مرکزی چین (CCTV) ساخته شده بود. این ماهواره سنجشی ۴۰کیلوگرمی قرار بود دو سال در مدار SSO در فاصله ۵۰۰کیلومتری از زمین مستقر باشد. این شرکت همچنین اعلام کرد که ماموریت این ماهواره پیش از آنکه پرتاب شود، به پایان رسید.
اغلب علاقه‌مندان به پرتاب‌های فضایی، نام شرکت‌های خصوصی بزرگی نظیر اسپیس‌ایکس یا بلواوریجین را شنیده‌اند، اما تاکنون کمتر نامی از شرکت‌های خصوصی دیگر برای فرستادن ماهواره‌های اختصاصی به مدار زمین از جانب چینی‌ها یا دیگر تیم‌های بین‌المللی به میان آورده شده است.
تلاش‌ها برای بهبود برنامه فضایی از جانب چینی‌ها تا حد زیادی به شی جین‌پینگ (Xi Jinping)، رئیس جمهور این کشور، بازمی‌گردد. وی در سال ۲۰۱۲ گفت که می‌خواهد کشورش به ابرقدرت پرواز فضایی تبدیل شود و تا سال ۲۰۲۲ یک ایستگاه فضایی سرنشین‌دار را به مدار خواهد فرستاد.
البته واژه شکست برای هیچ شرکت بزرگی غریبه نیست، چرا که اسپیس‌ایکس نیز در سال‌های اولیه فعالیت خود چندین بار با شکست مواجه شد و هنوز هم در پرتاب‌های متعدد خود گاهی دچار این اتفاق می‌شود.

منبع دنیای اقتصاد
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11501
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها