1397/08/12

ناسا چتر خود را در فضا باز کرد

آژانس فضایی آمریکا(NASA) اولین سیستم چتر نجات موشکی خود موسوم به اسپایر (ASPIRE) را که قرار است در مأموریت مریخ ناسا در سال ۲۰۲۰ استفاده شود، برای اولین بار در مدار زیرین زمین آزمایش کرد. ناسا گزارش داد که یک چتر نجات طراحی شده برای استفاده در مأموریت‌های آینده در مریخ، چه به صورت رباتیک و چه توسط...
ناسا چتر خود را در فضا باز کرد

آژانس فضایی آمریکا(NASA) اولین سامانه چتر نجات موشکی خود موسوم به اسپایر (ASPIRE) را که قرار است در مأموریت مریخ ناسا در سال  ۲۰۲۰ استفاده شود، برای اولین بار در مدار زیرین زمین آزمایش کرد.
ناسا گزارش داد که یک چتر نجات طراحی شده برای استفاده در مأموریت‌های آینده در مریخ، چه به صورت رباتیک و چه توسط فضانوردان، با نتایج مثبت آزمایش شده است.
این فناوری جدید به نام اسپایر (ASPIRE) یا  Advanced Supersonic Parachute Inflation Research Experiment روی یک ماهواره‌بر Black Brant IX در ساعت‌های اولیه روز ۷ سپتامبر آزمایش شد.
این چتر موجب می‌شود محموله‌های فضایی پس از جدا شدن از فضاپیما، به سلامت به زمین برسند.
با توجه به گفته‌های ناسا، محموله از فضاپیما جدا می‌شود و درحالی‌که وارد جو می‌شود و به فاصله مناسب می‌رسد، چتر باز می‌شود.
این چتر نجات در عرض ۰.۴ثانیه از شکل یک سیلندر به شکل کاملاً باز درمی‌آید.
ناسا به سرعت باز شدن این چتر نجات افتخار می‌کند، چرا که سریع‌ترین در جهان است و رکورد جهانی را شکست.
البته اسپایر برای عملکرد بهتر نسبت به چترهای نجات عادی طراحی شده و از نایلون، تکنورا و الیاف کولار ساخته شده است که قادر خواهد بود تا بارهای سنگین‌تر را حمل کند و هنگام عبور از جو جان سالم به در ببرد.

ناسا چتر خود را در فضا باز کرد
جان مک‌نامه (John B. McNamee)،  مدیر پروژه مریخ ۲۰۲۰، اعلام کرد: «مریخ ۲۰۲۰ سنگین‌ترین محموله تاریخ را حمل می‌کند تا به سطح مریخ برساند و همانند تمام مأموریت‌های مریخی گذشته، ما فقط یک چتر نجات داریم و این چتر باید کار کند.»
آزمایشگاه پیشران جت ناسا که این پروژه را مدیریت می‌کند، می‌گوید که مقامات به استفاده از اسپایر و به کارگیری آن در مأموریت مریخ ۲۰۲۰ چراغ سبز نشان داده‌اند.
مأموریت مریخ ۲۰۲۰
چتر نجات اسپایر مسئول حمل یک مریخ‌نورد خواهد بود. این کاوشگر که هنوز نامش اعلام نشده، جایگزین مریخ‌نورد کنجکاوی(Curiosity) می‌شود و حدود ۱۰فوت طول، ۹ فوت عرض و ۷ فوت ارتفاع دارد. وزن آن نیز حدود ۱۰۵۰ کیلوگرم است.
مریخ ۲۰۲۰  جدیدترین تلاش ناسا برای کاوش سطح سیاره سرخ است. هدف این است که به سؤالات بالقوه قابلیت زندگی در همسایه زمین، از جمله جستجوی آن برای یافتن نشانه‌هایی از زندگی میکروبی در گذشته این سیاره، پاسخ داده شود.
این مریخ‌نورد همچنین به ابزارهایی برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح مریخ که برای مأموریت‌های آینده استفاده می‌شود، مجهز خواهد شد. انتظار می‌رود که این مریخ‌نورد راه را برای مأموریت‌های فضانوردان به مریخ هموار کند.
ناسا اعلام نکرده است که این کاوشگر در کجای مریخ فرود خواهد آمد، اما انتظار می‌رود که ماه ژوئیه یا اوت سال ۲۰۲۰ پرتاب شود و سپس تا ماه فوریه سال ۲۰۲۱ به مقصد خود برسد.

فناوری‌های نوین | کاوش‌های فضایی |