1397/08/06

رونمایی از هواپیمای فوق پیشرفته برای انجام پرتاب‌های فضایی

مقام‌های شرکت ویرجین آتلانتیک هواپیمای فوق پیشرفته کاسمیک گرل (Cosmic Girl) را رونمایی کردند. این هواپیما می‌تواند ماهواره‌بر لانچر وان (LauncherOne) را به ارتفاع ۹کیلومتری از سطح زمین برساند و به این ترتیب مسافران می‌توانند به فضای خارجی جو کره زمین برسند، ماهواره‌بر لانچر وان می‌تواند ۲۰برابر سرعت...
رونمایی از هواپیمای فوق پیشرفته برای انجام پرتاب‌های فضایی

مقام‌های شرکت ویرجین آتلانتیک  (Virgin Atlantic) هواپیمای فوق پیشرفته کاسمیک گرل (Cosmic Girl) را رونمایی کردند. این هواپیما که نوع تغییر یافته هواپیمای بویینگ ۷۴۷ سری ۴۰۰ (Boeing 747-400) می‌تواند ماهواره‌بر لانچر وان (LauncherOne) را به ارتفاع ۹کیلومتری از سطح زمین برساند، ماهواره‌بر لانچر وان می‌تواند ۲۰برابر سرعت صوت حرکت کند.
این ماهواره‌بر پیشرفته حدود ۲۵۸۰۰کیلومتر وزن دارد که معادل وزن ۲۵اتومبیل خانواده است. این ماهواره‌بر می‌تواند ۳۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین بفرستد.
شیوه کار کاسمیک گرل بدین شکل است که ماهواره‌برلانچروان به بدنه هواپیما متصل می‌شود و با استفاده از آن به ارتفاع ۹کیلومتری از سطح زمین می‌رسد.
پس از رسیدن به ارتفاع مورد نظر، ماهواره‌بر از بدنه هواپیما جدا شده و با استفاده از پیشران‌های مخصوص به فضای خارج از جو زمین راه می‌یابد؛ جایی که می‌تواند محموله‌های فضایی را به ایستگاه فضایی انتقال دهد یا ماهواره‌های فضایی کوچک را آماده رهاسازی برای ورود به مدار ویژه خود کند.
قراراست پرواز این ماهواره‌بر از فرودگاه کرنوال (Cornwall Airport) درسال ۲۰۲۱ انجام شود.
کارشناسان هدف از ساخت این ماهواره‌بر فضایی را کاهش هزینه‌های پرتاب ماهواره‌برهای فضایی اعلام کرده‌اند، هزینه هربار پرتاب ماهواره‌بربه فضا مابین ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار است.
شرکت ویرجین آتلانتیک از گروه شرکت‌های ویرجین متعلق به کارآفرین انگلیسی سرریچارد برانسون (Richard Branson) است. این شرکت علاوه بر ماهواره‌بر لانچروان در حال ساخت یک هواپیمای فضایی به نام اسپیس‌شیپ‌وان (Spaceship one) نیز هست که قصد دارد از آن در راستای اهداف توریستی استفاده کند.

رونمایی از هواپیمای فوق پیشرفته برای انجام پرتاب‌های فضایی

رونمایی از هواپیمای فوق پیشرفته برای انجام پرتاب‌های فضایی

ماهواره‌بر و پرتاب |

نظر شما
اخبار مرتبط

پرواز حامل‌های فضایی از طریق هواپیماهای بوئینگ۷۴۷

1397/06/14
شرکت ویرجین‌اوربیت (Virgin Orbit) یک گام به هدف خود برای به پرواز درآوردن حامل‌های فضایی از طریق هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ (Boeing 747) نزدیک شده است. شرکت یادشده به‌منظور پرتاب دومرحله‌ای...

پربازدیدکننده ترین خبر

برنامه‌ریزی در حوزه فضا باید واقعی باشد تا فضایی

سیروس برزو از پیشکسوتان و روزنامه‌نگاران حوزه علم نجوم در یادداشتی این‌چنین آورده است: آنچه طی سال‌های اخیر روی‌داده، نشان‌دهنده آن است که سند جامع هوافضا بنا به دلایل مختلف قابل‌اجرا نیست. بررسی و تصویب مرحله نخست این سند با توجه به وضعیت هوافضای کشور در سال ۹۰ به پایان رسید. جدای از این‌که باید دید این مصوبه در همان زمان آیا بر پایه واقعیت‌ها شکل گرفت یا خیر؛ کارشناسان و متصدیان این فناوری به‌خوبی مطلع هستند که شرایط امروز ایران و نگاه مسئولان فعلی با دیدگاه‌های مسئولان در زمان تصویب این سند فاصله بسیار دارد. در مورد کاوشگرها و آزمایش‌های زیستی انجام‌شده درگذشته، نیز متأسفانه سیاست درستی در پیش‌گرفته نشده بود و باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. اگر پرتاب حیوانات به ارتفاع‌های بالا در اواخر دهه ۱۹۴۰ و دهه بعد آن را به‌دقت بررسی کنیم می‌بینیم اهداف اصلی این عملیات نظامی بوده و ربطی به فضانوردی سرنشین دار نداشته است. چه در آمریکا و چه شوروی، در آن دوران درصدد ساخت هواپیماهایی بودند که به شکل بالستیک بتواند خود را به خاک دشمن برساند به همین دلیل لازم بود بدانند در این شرایط وضعیت دستگاه‌های بدن چطور کار می‌کند. اما بعد که نظر نظامی‌ها به بالا بردن قدرت موشک‌های قاره‌پیما جلب شد از پرتاب‌های بالستیک موجود زنده خودداری کردند. در مورد آزمایش‌های قبلی و پرتاب کاوشگرها در ایران با موجود زنده نیز متأسفانه نگاه به مقوله پرتاب کاوشگرها اشتباه و ناشی از عدم اطلاع دقیق دست‌اندرکاران از واقعیت‌های پشت پرده پرتاب حیوانات در برنامه‌های غیرمداری بود. به همین دلیل ادامه این کار، اشتباه و هدر دادن هزینه است. چنانچه روزی ایران سفینه سرنشین دار خود را بسازد و بخواهد سامانه‌های آن را آزمایش کند بازهم آزمایش‌های انجام‌شده با کاوشگرها مفید نخواهد بود بلکه باید همان سفینه با حیوانات مورد آزمایش قرار بگیرد لذا ادامه پرتاب کاوشگرها هدر دادن بودجه است.