1397/08/13

اولین نگاه تاسواره‌های مریخ‌گرد به سیاره سرخ

یکی از دو تاسواره‌ای که برای اولین بار به مأموریت فضای عمیق فرستاده شده‌اند، اولین عکس خود را از مریخ گرفته‌ و به زمین مخابره کرد. ناسا در ماه مه با پرتاب فرودگر مریخی اینسایت (InSight)، دو ماهواره کوچک یا همان تاسواره را به اندازه دو کیف دستی به نام‌های مارکو-آ (Marco-A) و مارکو-بی (MarCO-B) با...
اولین نگاه تاسواره‌های مریخ‌گرد به سیاره سرخ

ناسا در ماه می با پرتاب فرودگر مریخی اینسایت (InSight)، دو ماهواره کوچک یا همان تاسواره را به اندازه دو کیف دستی به نام‌های مارکو-آ (Marco-A)  و مارکو-بی (MarCO-B)  با آن همراه کرد.
این دو فضاپیمای کوچک در نوع خود اولین هستند که به فضای عمیق رسیده‌اند و اکنون یک تصویر از اولین نگاه‌شان به سیاره سرخ را برای ما فرستاده‌اند.
در این تصویر که در تاریخ ۳ اکتبر توسط MarCO-B گرفته شده، مریخ را به شکل نقطه کوچک قرمز رنگی در سمت راست می‌بینیم.
تاسواره برای گرفتن این عکس باید برنامه‌ریزی می‌شد تا بچرخد و بتواند دوربین خود را به سمت مریخ بگیرد.

اولین نگاه تاسواره‌های مریخ‌گرد به سیاره سرخ
گوشه‌هایی از چندین ابزار جانبی تعبیه شده روی تاسواره از جمله یک پتوی حرارتی در سمت چپ و بالا و در زیر آن، آنتن تغذیه نیز در حاشیه این عکس دیده می‌شود. همچنین سمت راست تصویر توسط با استفاده از آنتن تقویت اشغال شده است.
این عکس از فاصله حدود ۱۲.۸ میلیون کیلومتری گرفته شده است، اما جالب اینجاست که تا رسیدن این دو تاسواره به مریخ ۸۵ میلیون کیلومتر راه مانده است، چرا که مریخ در حال دور شدن از تاسواره‌ها است.
هنگامی که آن‌ها به مریخ برسند، با فرود فرودگر اینسایت بر سطح مریخ، به تقویت ارتباط با زمین کمک می‌کنند.

اولین نگاه تاسواره‌های مریخ‌گرد به سیاره سرخ
گفته می‌شود که مدارگرد ام ار او “MRO” اغلب کارها را انجام می‌دهد و مأموریت مارکو (MarCO) بیشتر برای آزمایش آن است که آیا تاسواره‌ها قادر به تحمل سختی چنین سفر فضایی دشواری هستند یا خیر؟
به نظر می‌رسد که ناسا به تاسواره‌ها بیشتر جذب شده است، چرا که ضمن داشتن اندازه کوچک، بسیار ارزان‌تر و ساده‌تر از فضاپیماهای رایج کنونی هستند.
تاکنون، تاسواره‌ها برای نظارت بر آب و هوا، شکار سیاره‌های فراخورشیدی، تمیز کردن زباله‌های فضایی و آزمایش چگونگی رشد سبزیجات در فضا برای مأموریت‌های آینده انسانی تنها به مدار زمین فرستاده شده بودند و این اولین بار است که دو تاسواره به فضای عمیق فرستاده می‌شوند.
اگر مأموریت مارکو موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند مسیر را برای تا سواره‌های دیگر در مأموریت‌های فضای عمیق هموار کند.
برنامه‌ها برای ارسال تاسواره‌ها به ماه، سیارک‌ها و احتمالاً حتی سفرهای میان ستاره‌ای با سرعت بالا به آلفا سنتاوری در حال تدوین است.
تاسواره‌های مارکو  قرار است در تاریخ ۲۶ نوامبر به مریخ برسند.

کاوش‌های فضایی | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |