1397/08/01

فضانوردان هم خانه‌دار می‌شوند

شرکت هواپیماسازی ایرباس (Airbus) در جدیدترین طرح خود درحال ساخت محفظه فضایی فوق پیشرفته برای فضانوردانی است که درایستگاه فضایی دروازه ناسا (Nasa's Gateway space station) درسال‌های آینده زندگی خواهند کرد. ایرباس این طرح را به طور مشترک با آژانس فضایی اتحادیه اروپا (ESA) انجام خواهد داد؛ ایستگاه فضایی...
فضانوردان هم خانه‌دار می‌شوند

شرکت هواپیماسازی ایرباس (Airbus) در جدیدترین طرح خود درحال ساخت محفظه فضایی فوق پیشرفته برای فضانوردانی است که در ایستگاه فضایی دروازه ناسا (Nasa's Gateway space station) در سال‌های آینده زندگی خواهند کرد.
ایستگاه فضایی دروازه ناسا، در مداری به دور کره ماه خواهد چرخید و کارشناسان اعتقاد دارند ساخت آن در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد.
ایرباس این طرح را به طور مشترک با آژانس فضایی اتحادیه اروپا (ESA) انجام خواهد داد؛ ایستگاه فضایی بین‌المللی دروازه ناسا، پایگاهی بین‌المللی برای پژوهش، زندگی و مطالعه فضانوردان و دانشمندان در آینده خواهد بود.
قرار است از این پایگاه برای ارسال فضانوردان به سفر‌های فضایی به سیاره مریخ و دیگر ماموریت‌های طولانی در فضای عمیق استفاده شود.
محفظه فضایی ساخت ناسا، حدود ۶.۵متر طول و ۹تن وزن خواهد داشت؛ ایرباس همچنین برنامه‌هایی برای سوخت‌گیری محفظه، اتصال به ایستگاه بین المللی دروازه فضایی و زیرساخت‌های مخابراتی در نظر گرفته است.

فضانوردان هم خانه‌دار می‌شوند
در ساخت ایستگاه بین‌المللی دروازه فضایی، کشور‌های آمریکا، روسیه، کانادا، ژاپن و آژانس فضایی اتحادیه اروپا با نظارت آژانس فضایی آمریکا، به مشارکت پرداخته‌اند.
مقام‌های ناسا اعلام کرده‌اند قصد دارند تا سال ۲۰۲۰ بدنه اصلی این ایستگاه فضایی منحصر به فرد را به مدار کره ماه برسانند.
دلیل ساخت این ایستگاه فضایی جدید، نزدیک شدن زمان بازنشستگی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) است و دروازه فضایی جایگزین ایستگاه فضایی بین‌المللی در آینده خواهد شد.
برخلاف ایستگاه فضایی بین‌المللی که همیشه دارای فضانورد انسانی برای هدایت و کنترل سیستم‌هاست. در ساخت دروازه فضایی از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها به شیوه‌ای استفاده شده است که نیاز به حضور دائم فضانورد نباشد. ایستگاه فضایی دروازه فضایی درمدار کره ماه جای می‌گیرد.

ساخت دروازه فضایی بخشی از پروژه بلند مدت  ارسال انسان به مریخ
ساخت این ایستگاه بخشی از پروژه بلند مدت برای ارسال انسان به سیاره مریخ است. ناسا در نظر دارد در این ایستگاه خدمه انسانی قرار دهد و از آنجا فضانوردان را به سفر به سیاره مریخ، کره ماه و سایر سیاره‌های منظومه شمسی اعزام کند.
ساخت ایستگاه فضایی دروازه فضایی، یکی از پرهزینه‌ترین طرح‌های فضایی در دنیاست و کارشناسان تخمین می‌زنند ساخت آن از ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز بیشتر خواهد بود.