آیا جمع آوری شهاب سنگ ها قانونی است؟

3 13,091

از زمانی که ما انسان‌ها پی برده‌ایم شهاب‌سنگ‌ها تکه سنگ‌هایی هستند که از آسمان سقوط می‌کنند، همواره آن‌ها را جمع آوری کرده‌ایم. گاهی اوقات، خوش‌آمدگویی ناخوشایندی در سیاره زمین با آن‌ها شده است و برخی بومی‌های خرافاتی به خاطر باورهای نادرست آن‌ها را تکه تکه و خرد کرده‌اند. در موارد دیگر و کاملا برعکس، این سنگ‌های آسمانی مورد احترام بوده‌اند و حتی به عنوان خدایان پرستش می‌شدند.

در همین رابطه بخوانید: چرا پیدا کردن «شهاب سنگ» اهمیت دارد؟

امروزه، ما می‌دانیم که آن‌ها نمونه‌هایی از دنیاهای دیگر هستند، تکه سنگ‌هایی که هم از سیاره‌های دیگر و هم از شهاب‌واره‌ها جدا شده و با شتاب به‌سوی سیاره ما سقوط می‌کنند. ما ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها را ارزش گذاری می‌کنیم و مشتاقیم ماجرای زندگی و سفر هر یک از آن‌ها را بدانیم. به‌علاوه، زیباییشان ما را شگفت زده می‌کند. به دلایلی از این دست است که به‌جستجوی شهاب سنگ ها می‌رویم و آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم.

آیا خرید و فروش شهاب سنگ قانونی است

آیا خرید و فروش شهاب‌سنگ قانونی است؟

عده‌ای معتقدند که جمع‌آوری شهاب‌سنگ‌ها باید مشمول قوانین و محدودیت‌های خاصی باشد. بااین‌حال، جست‌وجو و مالکیت آن‌ها امری قانونی است. در مواقعی که شهاب‌سنگ‌ها در محدوده ملک شخصی افراد افتاده باشند، از لحاظ حقوقی شهاب‌سنگ به یابنده تعلق ندارد، بلکه متعلق به صاحب زمینی است که شهاب‌سنگ در آن سقوط کرده است. به‌این‌دلیل، اگر می‌خواهیم در زمینی که دارای مالک است به دنبال شهاب سنگ بگردیم، باید از مالک زمین کسب اجازه کنیم.

در همین رابطه بخوانید: برنامه تشخیص شهاب سنگ

بسیاری از افراد دوست دارند در مناطق آزاد در طبیعت که در مالکیت شخصی نیست به جستجوی شهاب سنگ بپردازند. ولی باید احتیاط کرد، زیرا برای بعضی از این مناطق هم محدودیت‌هایی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مناطق تفریحی، دشت، صحرا و بیابان اشاره نمود. در مورد شهاب‌سنگ‌هایی که در زمین‌های دولتی یافت می‌شوند اگرچه متعلق به دولت هستند، اما طبق قوانین بین‌المللی که موسسه اسمیتسونین (Smithsonian Institution) آمریکا وضع کرده است می‌تواند ادعای مالکیت آن‌ها را داشته باشد و نگهدای آن‌ها برای فرد یابنده جرم محسوب نمی‌شود.

به‌طورکلی پذیرفته شده است که جویندگان شهاب‌سنگ و مجموعه‌دارها می‌توانند روزانه تا یک کیلو و ۲۰۰‌گرم و سالانه تا ۱۲‌کیلوگرم برای اهداف غیرتجاری شهاب سنگ جمع‌آوری کنند.

قوانین خرید و فروش شهاب‌سنگ در کشورها

این قوانین در همه کشورها یکسان نیست و در برخی کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌تری حاکم است. در کشورهایی مثل نامیبیا، که منبع شهاب‌سنگ‌های معروف گیبئون (Gibeon) است، صادرات شهاب‌سنگ غیرقانونی است، اگرچه شهاب‌سنگ‌های نام‌برده به‌طور گسترده‌ای برای خرید و فروش در دسترس هستند. در استرالیا، بیشتر ایالت‌ها قوانینی دارند که شهاب‌سنگ‌ها را جزو اموال موزه‌های ایالتی در نظر می‌گیرند. در کانادا مالکیت شهاب‌سنگ حقی است که به مالک زمینی که شهاب‌سنگ در آن یافت شده است داده می‌شود و او این اختیار فروش ان را دارد، ولی نمی‌تواند بدون مجوز آن را به خارج از کشور صادر کند.

در سوئیس و دانمارک همه شهاب‌سنگ‌های یافت‌شده متعلق به دولت هستند. دولت آرژانتین شهاب‌سنگ‌هایی را که در استان چاکو (Chaco) یافت می‌شوند، متعلق به خود می‌داند و روی آن‌ها عوارض گمرکی تعیین می‌کند. در هند، موسسه زمین‌شناسی این کشور مالک همه شهاب‌سنگ‌های کشف‌شده است.

خرید و فروش شهاب سنگ

قانون خرید و فروش شهاب‌سنگ در ایران

در ایران قانون مشخصی درباره جمع آوری شهاب‌سنگ‌ها وجود ندارد و محدودیت‌ها بسیار اندک است؛ اما به‌طورکلی باید توجه داشت که برخی از قوانین بهره‌برداری از معادن شامل شهاب‌سنگ‌ها هم می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: حرارت شهاب سنگ ها عامل ایجاد جواهرات

نتیجه ناخوشایند این همه قوانین محدودیت‌ساز چیزی نیست جز کمبود شهاب‌سنگ‌هایی که در بیشتر مناطق ممنوعه وجود دارند و نبود دسترسی به آن‌ها برای شناخت و مطالعه آن‌ها. درمورد فسیل‌ها هم این امر صادق است. در برخی موارد، محافظت از شهاب‌سنگ‌ها سرنوشت آن‌ها را این‌گونه رقم زده است که در همان محل سقوطشان باقی بمانند، زنگ بزنند و در نهایت پودر شوند، چرا که جمع آوریشان غیرقانونی است، یا این که صرفا جستجوی آن‌ها برای افراد علاقمند هزینه‌بردار است. به‌ویژه با‌توجه‌به این که هیچ امیدی برای نگهداری آن‌ها در خانه خود ندارند یا اگر آن‌ها را به دولت تحویل دهند مبلغ چندانی بابت کشف به آن‌ها داده نمی‌شود.

یک مورد از پرونده‌های اخیر دادگاهی در اتریش مربوط به یک جوینده شهاب سنگ آلمانی بود که یک نمونه ۲.۸۴ کیلوگرمی‌ را در اتریش پیدا کرده بود. قاضی به نفع یابنده نمونه رأی خود را صادر کرد و اظهارات او چنین بود: «هیچ حق مالکیت زمینی برای اموالی که متعلق به خدا هستند، وجود ندارد. ماده‌ای را که ماورای زمینی است، نمی‌توان به‌عنوان دارایی مجلس اتریش دانست.»

فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده دولت‌های بیشتری به اهمیت اجازه برای جمع‌آوری شهاب‌سنگ‌ها، مالکیت و صادرات آن‌ها پی‌ببرند و درک کنند که با آزاد گذاشتن جویندگان شهاب‌سنگ برای جمع‌آوری نمونه، شهاب‌سنگ‌های بیشتری کشف و در جهان توزیع می‌شوند. این خیلی بهتر از آن است که این گوهرهای آسمانی طعمه فرسایش عناصر طبیعی شوند و هیچ‌گاه کسی از وجود آن‌ها در سیاره زمین خبردار نشود.

منبع روزنامه اطلاعات
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11380
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
3 ماه قبل

آیا اشیا باستانی در ملک کسی پیدا شود متعلق به مالک می‌باشد خیر منابع ملی هستند و متعلق به عموم مردم و دولت و حکومت

آسمانی
آسمانی
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

درود
مطالب بسیار عالی بود
به عنوان اولین جستجوگر جستجوی سیستماتیک شهاب سنگ در ایران از نوشتار زیبای شما خرسند شدم

مجتبا
مجتبا
9 ماه قبل
پاسخ به  آسمانی

یه شهاب سنگ پیدا کردم شاید نباشه مطمعن نیستم یه برش دادم از فلز تشکیل شده بسیار سفته یه گوی گرد یه قسمتش داره دو تیکه هستش تماما اثار ذوب شدی داره