دومین تلسکوپ ناسا از فعالیت خارج شد

0 545

دومین تلسکوپ ناسا در چند روز اخیر از فعالیت خارج شد. تلسکوپ فضایی چاندار (Chandra X-ray Observatory) احتمالا به دلیل خرابی ژیروسکوپ در وضعیت ایمن قرار گرفته است.
این تلسکوپ از سال ۱۹۹۹میلادی به وسیله یک نور بسیار قدرتمند مشغول رصد جهان است. اما این ابزار فضایی از روز چهارشنبه ۱۰اکتبر در وضعیت «ایمن» قرار گرفته است.
مقامات ناسا در بیانیه‌ای در این‌باره نوشتند: «تمام سامانه‌ها درست عمل می‌کنند و ابزارهای علمی سالم هستند. علت قرار گرفتن تلسکوپ در وضعیت ایمن تحت بررسی است. ما در آینده اطلاعات بیشتری در این باره منتشر می‌کنیم. احتمالا علت این روند مربوط به ژیروسکوپ دستگاه است.»
ژیروسکوپ‌ها کمک می‌کنند فضاپیما در موقعیت مناسبی قرار گیرد. این در حالی است که هفته گذشته نیز تلسکوپ هابل (Hubble Space Telescope) به دلیل خرابی ژیروسکوپ در وضعیت ایمن قرار گرفت.
چاندار و هابل تنها ابزارهای فضایی مشهور ناسا نیستند که اکنون دچار مشکل شده اند. تلسکوپ سیاره‌یاب کپلر (Kepler) نیز اکنون در حال اتمام سوخت است. از سوی دیگر سوخت فضاپیمای Dawn ناسا نیز که دور سیاره کوتوله Ceres مدار می‌زند نیز در اوایل ماه جاری تمام شد.

 
منبع خبرگزاری دانا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11367
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها