هزینه‌های سرسام آور پروژه ارسال فضاپیما به مریخ

با نزدیک شدن رقابت شدید میان شرکت‌های پیشگام درحوزه فضا به نقطه اوج خود، به نظر می‌رسد اسپیس ایکس (SpaceX) پرچم‌دار این رقابت باشد.
براساس گزارش‌های کارشناسان ناسا، هزینه ساخت و ارسال فضاپیما به سیاره مریخ دوبرابر مبلغ تخمین زده شده پیشین، به رقمی افزون بر ۸.۹میلیارد دلار رسیده است.
در حال حاضر ناسا (NASA) و بوئینگ (Boing) در همکاری برای ساخت نسل آینده فضاپیماها و ارسال آن به سیاره سرخ هستند و این رقابت با شرکت اسپیس ایکس وارد مرحله جدی شده است به ویژه پس از آنکه اسپیس ایکس با موفقیت ماهواره‌بر فالکون هوی را در ماه فوریه سال جاری به فضا پرتاب کرد. شرکت بوئینگ سه سال پیش برنده رقابت ساخت ماهواره‌بر برای ارسال به سیاره مریخ به قیمت قراردادی ۶.۲میلیارد دلار شد.
مقام‌های ناسا اعلام کرده‌اند ماهواره‌بر SLS که قرار است فضاپیمای اوریون را به عمق فضا بفرستد بسیار پرقدرت‌تر از فالکون هوی (Faclon Heavy) ساخت اسپیس ایکس است و سفینه ایلان ماسک (Elon musk) هرگز توانایی رقابت با ناسا را ندارد.
شرکت‌های اسپیس ایکس و بوئینگ رقابت تنگاتنگی با یکدیگر برای ارسال اولین فضانورد به فضای عمیق به ویژه سیاره مریخ دارند.
مقام‌های شرکت بوئینگ که با مشارکت چند شرکت دیگر درحال ساخت ماهواره‌بر SLS برای ناسا هستند و اعلام کرده‌اند اولین آزمایش ارسال سفینه به سیاره مریخ درسال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد و درسال ۲۰۲۲این پرتاب با خدمه انسانی انجام خواهد شد.
زمان راه‌اندازی و آزمایش ماهواره‌بر ارسالی به سیاره مریخ تاکنون سه بار به تعویق افتاده است و حال افزایش باورنکردنی هزینه ساخت، آزمایش نهایی را دوباره به تعویق می‌اندازد.
بازرسان ناسا مواردی چون مسائل مدیریتی، فنی و زیرساخت‌ها را عامل عملکرد ضعیف بوئینگ دراجرای تعهدات خود دربازه‌های زمانی استاندارد اعلام کرده‌اند.
کارشناسان درنظر دارند درمرحله‌های آتی، از ماهواره‌بر SLS برای ارسال فضانورد به سایر سیاره‌های منظومه شمسی چون کره ماه مریخ، مشتری و حتی زحل استفاده کنند.
مقام‌های اسپیس ایکس نیز درتلاش برای اجرایی کردن پرتاب نمونه اصلی ماهواره‌بر فالکون به سیاره مریخ هستند و حتی ایلان ماسک، مالک اسپیس ایکس، اعلام کرده است درنظر دارد درآینده سیاره مریخ را مسکونی کند.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان