تمامی پرواز‌های فضایی با سرنشین روسیه پس از حادثه‌ی چند روز پیش متوقف شدند

0 563

چند روز پیش یک فضانورد آمریکایی و کیهان نوردی اهل روسیه به علت بروز مشکلاتی در ماهواره بر سایوز (Soyuz) مجبور به فرود اضطراری شدند. حال این مسئله موجب شده که تمامی ماموریت‌ها و ماهواره‌برهایی که قرار است سرنشینانی با خود به فضا ببرند، متوقف شود. این مسئله می‌تواند مشکلات فراوانی در حوزه هوافضا به وجود آورد چرا که ماموریت‌های فضایی کل دنیا به پرتاب ماهواره‌برهای روس وابسته است و ملیت‌های مختلف افراد و محوله‌های زیادی را با این ماهواره برها به فضا می‌فرستند.
بدین ترتیب ممکن است اتفاق ناخوشایندی رخ دهد و به علت متوقف شدن ماموریت‌های فضایی روسیه، ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از ۲۰ سال برای مدتی بدون سرنشین شود.
گزارش شده دو روز پیش نیک هیگ و الکسی اووچینین تنها ۶دقیقه پس از پرتاب توسط نیروی فضایی روسیه (Roscosmos)، باخبر شدند که در شروع فرایند، ماهواره بر با مشکلاتی رو‌به‌رو شده است. به همین دلیل آن‌ها مجبور شدند تا فرود بالستیک را در دستور کار قرار دهند چرا که کپسول سایوز با زاویه‌ای تند‌تر از حد معمول به جو زمین بازگشته بود.


این دو نفر در کمتر از یک ساعت با موفقیت در ۴۰‌کیلومتری شهر جزقازغان کشور قزاقستان فرود آمدند و تیم نجات به سرعت خودشان را به محل فرود رساندند تا فضانوردان را از کپسول سایوز خارج کنند. اکنون ناسا مدعی شده که آن‌ها در وضعیت مطلوبی به سر می‌برند.
با متوقف شدن تمامی پرواز‌های سرنشین‌دار روسیه، دیگر راه عملی و امنی برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی وجود ندارد چرا که از سال ۲۰۱۱ میلادی برنامه‌ شاتل فضایی ایالات متحده به پایان رسیده و  از آن زمان فضانوردان آمریکایی مجبور شده‌اند با فضاپیما‌های سایوز روسی به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شوند.
البته باید در نظر داشت که چندی پیش ناسا اعلام کرده بود خردادماه سال آینده اولین پرواز سرنشین‌دار فضاپیمای اسپیس ایکس (SpaceX) به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌شود و در مرداد‌ماه نیز فضاپیمای استارلاینر (Starliner) بوئینگ (Boing) این ماموریت‌ها را ادامه خواهد داد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11353
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها