دانشمندان ایرانی در کاربردهای فضا سرآمد بوده‌اند

در ادامه برنامه‌های هفته جهانی فضا، نشست تخصصی بررسی توسعه نجوم و هوافضا از منظر علوم دینی با همت مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی – نجومی قم برگزار شد.
دکتر براری، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران، در نشست تخصصی بررسی توسعه نجوم و هوافضا از منظر علوم دینی گفت: «امروزه فضا یک فرصت برای توسعه کشورهاست و برای حل چالش‌های زیست محیطی جهان، نیاز به یک راهکار جهانی داریم و فضا و فناوری فناوری ظرفیتی برای کمک به این چالش‌های بشر است.»
دکتر براری ضمن اشاره به افتخارات تاریخی ایرانیان در علوم مختلف افزود: «جای مباهات دارد که دانشمندان ایرانی به‌ عنوان پیشتازان حوزه فناوری فضایی نقش کلیدی در پیشرفت این فناوری در دنیا و خدمت به بشریت داشته‌اند. به عنوان مثال خوارزمی در ۱۲۰۰سال پیش با پایه‌گذاری دانش جبر و تولید دقیق‌ترین نقشه جهان در زمان خود، ابوریحان بیرونی در ۱۰۰۰سال پیش با محاسبه قطر کره زمین و محاسبه طول و عرض جغرافیایی از طریق ستارگان، خیام در ۹۰۰سال پیش با احیای تقویم شمسی و محاسبه زمان دقیق نوروز و خواجه نصیرالدین طوسی در حدود ۸۰۰سال پیش با تأسیس رصدخانه مراغه به عنوان یک دانشگاه و مرکز تحقیقاتی به دنیا و بشریت خدمت کرده‌اند.»
وی ادامه داد: «همواره دانشمندان ایرانی در کاربردهای فضا سرآمد بوده‌اند و در تلاش هستیم تا این اقتدار علمی هزار ساله را حفظ نماییم.»
معاون وزیر ارتباطات ضمن تشکر از فعالیت های ارزشمند انجام شده در حوزه ترویج و آموزش در مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی – نجومی قم افزود: «امروزه نیاز داریم ترویج دانش فضایی و کاربردهای آن را در کشور نهادینه نماییم و بسیار علاقمندیم که مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی – نجومی قم تبدیل به مرکز تولید محتوای نجومی شود.»
رئیس سازمان فضایی ایران ابراز امیدواری کرد: «همکاری بین تمام رصدخانه‌های کشور و شبکه‌سازی آن‌ها یکی از برنامه‌هایی است که در حوزه نجوم دنبال می‌کنیم و امیدواریم این مراکز علاوه بر تولید محتوای علمی و کشف و رهگیری اجرام، به تولید محتوای مناسب برای ترویج و معرفی کاربردها و خدمات فناوری فضایی در بین اقشار مختلف جامعه بپردازند.»

منبع سازمان فضایی