هند در صدد حمایت از استارت‌آپ‌های فضایی

0 471

توجه به استارت‌آپ‌ها، خصوصا آنهایی که در زمینه علوم دفاعی و فضایی به دنبال نوآوری هستند، اخیرا در هند بیشتر شده است. سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) با هدف بهره‌وری از این نوآوری‌ها، برنامه خود را برای تاسیس مراکز رشد در سرتاسر این کشور و حمایت از استارت‌آپهای فضایی اعلام کرده است. ایسرو توجه خود را معطوف استارت‌آپهایی می‌کند که در زمینه ساخت ماهواره‌بر، ماهواره‌های مخابراتی و خدمات نشأت‌گرفته از سنجش از دور، حرفی نو برای گفتن داشته باشند.

در حقیقت ایسرو با این برنامه قصد دارد به استارت‌آپهای فضایی کمک کند که در وهله اول از چالش تاسیس شرکت عبور کرده و در ادامه موفق به بهره‌برداری تجاری از ایده خود شوند تا در نهایت یک بخش خصوصی قدرتمند در عرصه فضایی این کشور به وجود بیاید. اما فعلا این سازمان از طریق بازوی تجاری خود یعنی شرکت آنتریکس (Antrix Corp.) با استارت‌آپ‌ها ارتباط دارد. آنتریکس تاکنون با چند استارت‌آپ همکاری داشته است؛ از جمله بلاتریکس (Bellatrix Aerospace) که سامانه‌های پیشرانش الکتریکی برای ماهواره‌ها می‌سازد، آنیارا Aniara Communications)) و اکسید اسپیس (Exseed Space) که در زمینه مونتاژ و تست ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی فعالیت می‌کنند و ستشور Satsure)) که به تحلیل داده‌های سنجش از دور می‌پردازد.

ایسرو به دنبال استارت‌آپ‌هایی است که می‌خواهند نرم‌افزاری توسعه دهند، خدماتی ارائه دهند یا محصولاتی تولید کنند که در آینده برای این سازمان هم استفاده داشته باشند. کایلاسوادیوو سیوان (Kailasavadivoo Sivan)، مدیر فعلی ایسرو می‌گوید: «ما مدل‌های مختلف را برای راه‌اندازی مراکز رشد بررسی می‌کنیم؛ اینکه خودمان به صورت مستقل یک مرکز رشد تاسیس کنیم یا در مراکز رشد فعلی سرمایه‌گذاری کنیم تا استارت‌آپ‌ها را تحت نظارت ایسرو رشد دهیم.» سیوان همچنین به احتمال خرید بخشی از سهام استارت‌آپ‌ها هم اشاره نمود اما این مدل هنوز نهایی نشده است. این سازمان قصد دارد شش مرکز رشد در سطح کشور راه‌اندازی کند که موقعیت مکانی آنها احتمالا نزدیک مراکز ایسرو خواهد بود.

سازمان تحقیقات فضایی هند برای شکل‌دهی همکاری بیشتر با بخش خصوصی، قصد دارد تا در اواسط سال ۲۰۱۹ آزمایش یک ماهواره‌بر کوچک را آغاز کند. بعد از عملیاتی شدن این ماهواره‌بر ایسرو برای بهره‌برداری از آن به دنبال شرکای صنعتی خواهد گشت. همچنین این سازمان در مراحل نهایی تشکیل یک کنسرسیوم با فعالان صنعت فضایی این کشور برای ساخت ماهواره‌برهای PSLV می‌باشد. نخستین ماهواره‌بر PSLV ساخت این کنسرسیوم تا سال ۲۰۲۰ ساخته خواهد شد. با کمک‌رسانی ایسرو به بخش خصوصی فضای هند، این شرکت‌ها می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی به نوآوری در زمینه فناوری فضایی بپردازند.

منبع inc42
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11348
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها