1397/07/22

درباره موشک سایوز اف-گ

حادثه پرتاب ناموفق سایوز که خبرساز شد باعث گردید نام موشک بالابرنده ناو سایوز که عامل این حادثه بود در رسانه‌های همگانی مطرح شده وعده‌ای را برای اطلاع از ویژگی‌های آن کنجکاو کند. آنچه می‌خوانید شرح کوتاه اما نسبتاً کاملی است از مشخصات موشک سایوز اف-گ. موشک سایوز اف-گ (Soyuz-FG) نسخه تکامل‌یافته موشک...
درباره موشک سایوز اف-گ
حادثه پرتاب ناموفق سایوز که خبرساز شد باعث گردید نام موشک بالابرنده ناو سایوز که عامل این حادثه بود در رسانه‌های همگانی مطرح شده وعده‌ای را برای اطلاع از ویژگی‌های آن کنجکاو کند. آنچه می‌خوانید شرح کوتاه اما نسبتاً کاملی است از مشخصات موشک سایوز اف-گ.
موشک سایوز اف-گ (Soyuz-FG) نسخه تکامل‌یافته موشک سایوز–او (Soyuz-U) از خانواده موشک‌های ار-7 (R-7) روسیه است که توسط شرکت توسعه فناوری‌های موشکی پروگرس (Progress) در شهر سامارای (Samara) روسیه طراحی و ساخته شده است. این وسیله اولین پرواز خود را در ۲۰ مه ۲۰۰۱ انجام داد، و یک ناو باربری بدون سرنشین پروگرس را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد.
از ۳۰ اکتبر  ۲۰۰۲، موشک سایوز اف-گ  تبدیل شد به تنها وسیله‌ای است که توسط سازمان فضایی روسیه برای پرتاب ناوهای کیهانی سرنشین دار سایوز تی.ام.آ (Soyuz-TMA) و سایوز ام.اس (Soyuz-MS) به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده شده است. موشک سایوز اف-گ طی این مدت ۵۵  پرواز موفق به انجام رساند و شکست ۱۱ اکتبر ۲۰۱۸ برای در مدار قرار دادن ناو سایوز ام.اس-۱۰ نخستین ناکامی در پرونده آم محسوب می‌شود.
سایوز اف-گ همچنین به‌گونه‌ای طراحی‌شده که می‌تواند همراه با موشک تقویتی فرگات (Fregat) مورد استفاده قرار بگیرد که در حمل بارهای تجاری کاربرد دارد.
مشخصات این موشک:
تولید کننده: شرکت توسعه فناوری‌های موشکی پروگرس سامارا- روسیه
اندازه:
ارتفاع: ۴۹.۵ متر برای موشک سایوز اف-گ و ۴۲.۵ متر برای نوع سایوز- فرگات 
قطر: ۲.۹۵ متر 
وزن:۳۰۵۰۰۰ کیلوگرم 
ظرفیت بارگیری:  بین ۶۹۰۰ تا ۷۸۰۰ کیلوگرم برای مدار پایین
خانواده: R-7 
مجموع پرتاب‌ها: ۶۵ (۵۵ به‌تنهایی و ۱۰ پرتاب با موشک تقویتی فرگات) 
پروازهای موفق: ۶۴
شکست: ۱
اولین پرواز: (سایوزاف-گ ۲۰ مه ۲۰۰۱ و سایوز اف گ- فرگات ۲ ژوئن ۲۰۰۳)
آخرین پرواز: سایوزاف-گ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۸ - موشک سایوز اف گ - فرگات ۲۰۱۲ ژوئیه ۲۲
بارهای قابل توجه: ناو کیهانی سرنشین دار سایوز- ناو باربری بدون سرنشین پروگرس
تقویت‌کننده‌ها :
۴ تقویت‌کننده با ۱۹.۶ متر طول, ۲.۶۸ متر قطر, ۳۸۰۰ کیلوگرم وزن خالص و ۴۳۴۰۰ کیلوگرم پس از سوخت‌گیری,
موتورهای RD-107A
توان درسطح دریا: ۸۳۸.۵ کیلو نیوتن
در خلأ: ۱۰۲۱.۳ کیلو نیوتن
پیمایش در زمین: ۲.۵۸۲ کیلومتربر ثانیه
در فضا خلأ: ۳.۱۴۰ کیلومتر بر ثانیه
مدت کار: ۱۱۸ ثانیه
سوخت: LOX / RG-1
مرحله اول - Blok-A 
طول: ۲۷.۱ متر 
قطر: ۲.۹۵ متر 
وزن خالص: ۶۵۰۵۰ کیلوگرم 
وزن همراه با سوخت ۹۹.۵۰۰ کیلوگرم 
موتورهای RD-108A
قدرت در سطح دریا: ۷۹۲.۴۸ کیلو نیوتن
قدرت در خلأ: ۹۹۰.۱۸ 
پیمایش در سطح دریا: ۲.۵۲۷ کیلومتر بر ثانیه
پیمایش در خلأ: ۳.۱۴۴ کیلومتر بر ثانیه
مدت کار ۲۸۰ ثانیه
سوخت LOX / RG-1
مرحله دوم - Blok-I 
طول: ۶.۷ متر 
قطر: ۲.۶۶ متر 
وزن بدون سوخت ۲۴۱۰ کیلوگرم 
وزن با سوخت ۲۵.۳۰۰ کیلوگرم 
موتورهای RD-0110
قدرت: ۲۹۷.۹۳ کیلو نیوتن 
مدت کار: ۲۳۰ ثانیه
سوخت LOX / RG-1
لازم به ذکر است که بخش‌هایی از مراحل پرتاب موشک سایوز-اف گ، که در زمان پرتاب از آن جدا شده و به زمین سقوط می‌کند در روز جمعه توسط یک گروه تجسس بازیابی و شرکت سازنده در شهر سامارا منتقل گردید تا مورد بررسی قرار گیرد. احتمال می‌رود نقص بوجود آمده مربوط به موشک‌های تقویتی جانبی سایوز باشد که بازیابی شده‌اند.

ماهواره‌بر و پرتاب | فضانوردی و سرنشین‌دار |

نظر شما
اخبار مرتبط

گزارش لحظه‌به‌لحظه حادثه سایوز

1397/07/20
سیروس برزو: روز ۱۱اکتبر الکسی اووچینین (Alexei Ovchinin) کیهان‌نورد روسکاسموس (Roscosmos) و فضانورد ناسا، نیکلاس هیگ (Nicklaus Hague) که با ناو کیهانی سایوز ام. اس-۱۰ (Soyuz MS-10) عازم...

پربازدیدکننده ترین خبر

بحران سایوز در روسیه

به دنبال حادثه شکست سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz-ms10) در پرتاب روز ۱۱اکتبر, طی چند روز گذشته گروه بزرگی از جست‌وجوگران توسط روسکاسموس (Roscosmos) اجیر شده‌اند تا منطقه سقوط حامل فضایی را وجب به وجب بگردند و قطعات حامل فضایی سقوط کرده را جمع‌آوری کنند. در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات حامل فضایی سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس (progress) سازنده حامل فضایی سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند. گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم حامل فضایی سایوز به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از ۳میلیون روبل (به‌طور دقیق ۳،۱۳۰،۹۷۵روبل ۱۲کپک به اضافه ۴۷۵،۰۱۳روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است! سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آن‌ها باید سفینه سایوز جدیدی -البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود. از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه به‌وجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی حامل فضایی بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.