گام‌های زیرساختی برای نهادینه کردن علوم فضایی و کاربردهای آن در جامعه

0 274

سازمان فضایی ایران و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با امضای تفاهم‌نامه‌ای تصمیم گرفته‌اند تا با مشارکت و همکاری یکدیگر و با جلب حمایت از سایر فعالان حوزه فضایی، گام‌های زیرساختی و پایه‌ای را در نهادینه کردن علوم فضایی و کاربردهای آن در جامعه را بردارند.
در متن پیام مشترک فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، و مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران، به مناسبت هفته جهانی فضا آمده است: «مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۹ به پیشنهاد هیئت ایرانی طی قطعنامه‌ای ۴لغایت ۱۰اکتبر (۱۲الی ۱۸مهر ماه) را «هفته جهانی فضا» نام‌گذاری نمود.»
این هفته با دو رویداد بزرگ در توسعه فناوری فضایی در جهان شامل ۱۲مهر سال‌روز پرتاب ماهواره اسپوتنیک۱ اولین ماهواره ساخت بشر و ۱۸مهر سالروز تصویب اولین معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو شامل ماه و سایر اجرام سماوی در سازمان ملل متحده مصادف است.
در این پیام آمده است:« همه ساله هفته جهانی فضا به عنوان یک رویداد بزرگ علمی، آموزشی و ترویجی در عرصه بین‌المللی جشن گرفته می‌شود که در این هفته، عموم مردم و جامعه کاربران راجع به فواید حاصل از فضا آموزش می‌بینند و کودکان و دانش‌آموزان به فراگیری علوم فضایی و توجه به آینده تشویق می‌شوند. تشویق مردم به مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با فضا از مهم‌ترین دستاوردهای این هفته به شمار می‌آید.
بدون شک توسعه همه‌جانبه و پایدار،‌ مستلزم بسترسازی فرهنگی و توسعه آموزش و ترویج فناوری فضایی نزد آحاد جامعه به ویژه جامعه دانش‌آموزی و نخبگان است. سازمان فضایی ایران و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با امضای تفاهم‌نامه‌ای تصمیم گرفته‌اند تا با مشارکت و همکاری یکدیگر و با جلب حمایت از سایر فعالان حوزه فضایی، گام‌های زیرساختی و پایه‌ای را در نهادینه کردن علوم فضایی و کاربردهای آن در جامعه را بردارند.
لذا ضمن تبریک و گرامیداشت هفته جهانی فضا فرصت را غنیمت شمرده و از همه معلمان گرانقدر، فرهنگیان عزیز و دانش‌آموزان گرامی و همه علاقه‌مندان و فعالان حوزه فضایی دعوت می‌نماییم با ورود جدی‌تر به آموزش و فراگیری و مشارکت در امر ترویج فناوری فضایی و کاربردهای آن در بهره‌گیری از این دانش در بهبود و ارتقای سطح زندگی ملت شریف ایران اسلامی بیش از پیش سهیم و تأثیرگذار باشند.
بر این باور هستیم که با مشارکت و همدلی، راه دشواری که در جهت توسعه و بومی‌سازی دانش صلح‌آمیز فضایی برداشته شده است را می‌توان با قوت و قدرت پیمود. به امید کسب موفقیت‌های روزافزون.»

 

منبع خبرگزاری فارس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11338
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها