1397/08/01

تصویر نجومی روز ناسا: مجموعه سحابی‌های ان‌جی‌سی ۶۹۱۴

در این تصویر رنگارنگ که تفاوت در رنگ‌های آن به‌خوبی مشخص است، ستاره‌ها، گردوغبار و گازهای درخشان و برافروخته در مجاورت ان‌جی‌سی ۶۹۱۴ قابل مشاهده است. این مجموعه از سحابی‌های بازتابی، حدوداً ۶۰۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد و در راستای صورت فلکی شمالی ماکیان و صفحه کهکشان راه شیری ما قرار گرفته است.
تصویر نجومی روز ناسا: مجموعه سحابی‌های ان‌جی‌سی ۶۹۱۴

ابرهای گردوغبار تیره در تصویر، مانند شبح شده‌اند، این در حالی است که سحابی‌های گسیلشی با هیدروژن قرمز رنگشان و سحابی‌های بازتابی با گردوغبارهای آبی‌رنگشان، این بوم نقاشی کیهانی را تشکیل داده‌اند.
پرتوهای فرابنفش حاصل از ستاره‌های جوان، داغ و پرجرم انجمن ستاره‌ای گسترده ماکیان او بی ۲ (Cygnus OB2) که باعث یونیزه شدن اتم‌های گاز هیدروژن این ناحیه می‌شود، رنگ قرمز خاصی را هنگامی‌که پروتون‌ها و الکترون‌ها باهم مجدداً ترکیب می‌شوند به ابرهای این منطقه می‌دهد.
رنگ آبی ابرهای گردوغبار این منطقه از بازتاب نور آبی‌رنگ ستاره‌های موجود در ماکیان او بی ۲ پدیدار می‌شود.
این تصویر تلسکوپی با پهنای نزدیک به ۱ درجه، حدوداً ۱۰۰ سال نوری پهنا دارد.