1397/07/09

زمینی، اما شبیه مریخ و مشتری

شاید باور نکنید، اما روی زمین مکان‌هایی وجود دارد که مشابه آن را فقط می‌توان در سیارات دور دست مشاهده کرد؛ نقاطی که گویی ابتدا قرار بوده‌ در مشتری، مریخ یا حتی اورانوس باشند، اما از بد روزگار سر از کره زمین درآورده‌اند. برای شناخت این مکان‌ها مطلب پیش رو را تا انتها بخوانید.

زمینی، اما شبیه مریخ و مشتری
بالارد (Lake Ballard)، دریاچه‌ای نمکی است و به‌قدری بی‌شباهت به نقاط معمول روی کره زمین است که هنرمند مجسمه‌سازی به نام آنتونی گورملی ٥١ مجسمه از موجودات فضایی ساخته و آنها را در اطراف دریاچه نصب کرده است.

زمینی، اما شبیه مریخ و مشتری
 صخره‌های (Zhangye Danxia) به هیچ منطقه دیگری از کره زمین شباهت ندارند و کاملا غیر عادی‌اند. به گفته زمین‌شناسان، مواد معدنی در طول میلیون‌ها سال در این صخره‌ها رسوب کرده و طیف‌های رنگی متعددی را در آنها پدید آورده ‌است.

زمینی، اما شبیه مریخ و مشتری
 شاید ندانید، اما صحرای آتاکاما (Atacama desert) قدیمی‌ترین بیابان موجود در کره زمین به شمار می‌رود و احتمالا خشک‌ترین منطقه جهان نیز هست. امروزه سازمان فضایی ناسا از این منطقه برای آزمایش تجهیزات خود برای ماموریت اکتشاف مریخ استفاده می‌کند.

زمینی، اما شبیه مریخ و مشتری
 پاول (Lake Powell) در آریزونا  دارای ساختار صخره‌ای بشدت غیر عادی و شبیه به سطح سایر سیاراتی است که در فیلم‌های فضایی شاهد آن هستیم. این موضوع سبب شده‌ که بسیاری از فیلم‌های فضایی در این منطقه فیلمبرداری شود.

زمینی، اما شبیه مریخ و مشتری
 بزرگترین جلگه و فلات نمکی موجود در کره‌زمین با نام (Salar de Uyuni) منظره‌ای شبیه به برخی سیارات منظومه خورشیدی دارد. طبیعت در این منطقه، فضای بزرگ این فلات نمکی را به‌صورت مشبک‌های هندسی منظمی تقسیم کرده است.

زمینی، اما شبیه مریخ و مشتری
 دریاچه هیلیر (Lake Hillier) بر خلاف سایر دریاچه‌های جهان دارای رنگی کاملا صورتی است. در این دریاچه جلبک‌های آب شوری زندگی می‌کنند که حضور گسترده این موجودات ریز در آب این منطقه موجب تغییر رنگ آب دریاچه فوق شده ‌است.

زمینی، اما شبیه مریخ و مشتری
 دروازه جهنم (Gates of Hell) شباهت بسیار زیادی با ستاره‌های داغ و مشتعل دارد. این مکان گودالی عظیم به قطر حدود ۷۰ متر است که در آتش ناشی از تراوش گاز طبیعی بیش از ٤٠ سال در حال سوختن است.

تفریح و سرگرمی در فضا | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |