1397/07/09

بارش شهابی جباری را از دست ندهید

عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: «علاقه‌مندان به نجوم می‌توانند در بامداد بیست و نهم مهرماه اوج بارش شهابی جباری را مشاهده کنند.» عمران مرادی اظهار کرد: «بارش شهابی جباری یکی از بارش‌های شهابی سالانه است که کانون بارش آن در صورت فلکی جبار به نظر می‌رسد. این بارش معمولاً هر سال از حدود ۱۰ ماه...
بارش شهابی جباری را از دست ندهید

عمران مرادی اظهار کرد: «بارش شهابی جباری یکی از بارش‌های شهابی سالانه است که کانون بارش آن در صورت فلکی جبار به نظر می‌رسد. این بارش معمولاً هر سال از حدود ۱۰ ماه مهر آغاز می‌شود و در ۲۹ مهر به اوج می‌رسد. اوج بارش شهابی جباری در بیست و نهم مهرماه امسال با میزان بیشترین شهاب، تعداد ۲۰عدد پیش بینی شده است.»
وی درباره دیگر رویدادهای نجومی مهرماه گفت: «مقارنه‌های زیبای ماه با ستاره‌های معروف آسمان از جمله دیگر رویدادهای نجومی مهرماه است. نخستین مقارنه ماه با ستاره دبران در بامداد یکشنبه، هشتم مهرماه ساعت ۵:۳۷ رخ می‌دهد. رویداد دیگر مقارنه ماه با ستاره قلب الاسد است که در بامداد چهاردهم مهرماه ساعت ۲:۵۴ قابل مشاهده است.»
مدرس و پژوهشگر نجوم ادامه داد: «همچنین علاقه‌مندان به رصد آسمان می‌توانند نوزدهم مهرماه ساعت ۱۹:۰۵ مقارنه سیاره مشتری و ماه را رصد کنند و بیست و ششم این ماه در ساعت ۱۷:۴۷ شاهد مقارنه ماه با سیاره مریخ باشند.»
وی در توضیح پدیده مقارنه گفت: «مُقارنه یا همدمی در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند به گونه‌ای که این اجرام در آسمان در کنار هم دیده شوند.»
مرادی درباره رویت هلال ماه هجری قمری نیز اظهار کرد: «شانزدهم مهرماه در هنگام سحرگاه ساعت ۵:۱۰ در سمت شرق آسمان امکان رؤیت هلال آخر ماه محرم با چشم غیرمسلح وجود دارد. علاوه بر اینکه، بعدازظهر هفدهم مهرماه در هنگام غروب آفتاب نیز می‌توان هلال اول ماه صفر ۱۴۴۰هجری قمری را مشاهده کرد.
وی با بیان اینکه در زمینه رؤیت هلال ماه‌های قمری دو نکته حائز اهمیت است، تصریح کرد: «گاهی رصد هلال ماه با بحران و سختی همراه خواهد بود و گاهی با چشم غیرمسلح نیز قابل رصد است. در مورد رصد آخرین هلال ماه محرم به شرط ابری نبودن آسمان با چشم غیرمسلح می‌توان رؤیت کرد، اما هلال اول ماه صفر در اصطلاح نجومی رصد بحرانی دارد و بدون ابزار رصدی قابل مشاهده نیست.»
وی هم‌چنین به پدیده کوتاه‌تر شدن روزها و بلندتر شدن شب‌ها در فصل پاییز اشاره کرد و گفت: «در پاییز و به خصوص در نخستین ماه این فصل، خورشید از سمت شرق طلوع و در غرب غروب می‌کند، درواقع قوس کمانی کوتاهتری در آسمان طی می‌کند که در نتیجه مدت زمانی حضور خورشید در آسمان در طول روز کوتاهتر می شود و زمان بین طلوع و غروب خورشید نیز کمتر می‌شود.»

نجوم | رویدادها |