1397/07/09

پیش‌بینی بهتر هوا با ماهواره کوچک ناسا

محققان ناسا یک ماهواره کوچک ساخته‌اند که هم‌اکنون به بررسی توفان‌ها می‌پردازد و قادر است در آینده به پیش‌بینی صحیح‌ آب‌وهوا کمک کند. این ماهواره به اندازه یک جعبه کفش است و RainCube نام دارد. می‌توان گفت این ماهواره یک تاسواره ( CubeSat) است. RainCube از ابزارهای کوچکی استفاده می‌کند تا در زمان واقعی...
پیش‌بینی بهتر هوا با ماهواره کوچک ناسا

محققان ناسا (NASA) یک ماهواره کوچک ساخته‌اند که هم‌اکنون به بررسی توفان‌ها می‌پردازد و قادر است در آینده به پیش‌بینی صحیح‌ آب‌وهوا کمک کند.
این ماهواره به اندازه یک جعبه کفش است و  RainCube نام دارد. می‌توان گفت این ماهواره یک تاسواره ( CubeSat) است.
RainCube از ابزارهای کوچکی استفاده می‌کند تا در زمان واقعی وقوع توفان، آن‌ها را بررسی کند. آزمایش این ماهواره در ماه ژوئیه سال جاری از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) تا ارتفاعات پایین زمین صورت پذیرفت.
اولین تصویری که این ماهواره گرفت، از یک توفان در مکزیک بود که در ماه آگوست به ثبت رسید. در ماه جاری نیز این ماهواره توانست تصویری از توفند فلورانس به ثبت برساند.
RainCube توانسته تاکنون آزمایشات خود را با موفقیت سپری کند.ناسا امیدوار است که این ماهواره را برای نظارت بر توفان‌های شدید و خشن استفاده کند. با وجود این‌که این ماهواره کوچک است، ولی به اندازه‌ای نیست که درون توفان گم شود. RainCube" از رادار استفاده می‌کند تا تا توفان‌ها را نظاره‌گر باشد.
عملکرد ماهواره ساخت ناسا شبیه خفاش است که می‌تواند حتی در محیطی تاریک به پرواز خود ادامه دهد. این ماهواره در بالای خود بخشی چتر مانند دارد که سیگنال‌های رادیویی و یا رادارها را به محیط ارسال می‌کند. سیگنال‌های راداری به داخل توفان راه می‌یابند و سپس رادار یک اکودریافت می‌کند.
اوا  پرال، محقق اصلی این پروژه، گفت: زمانی‌که سیگنال‌های راداری به لایه‌های عمیق توفان نفوذ می کنند، میزان باران در آن لایه‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند. در آن وضعیت ما می‌توانیم تصویری از فعالیت‌های درون توفان ببینیم.
محققان با پیشرفت‌های این ماهواره در آینده قادر خواهند بود به پیش‌بینی بهتر وضعیت حرکت باران و برف بپردازند و وصعیت آب‌وهوایی را صحیح‌تر پیش‌بینی کنند.

فناوری‌های نوین | سنجش از دور |