شناسایی چهار مبدا احتمالی یک جرم فضایی

0 276

جرم فضایی موسوم به اموآموا اولین بار در سال ۲۰۱۷ کشف شد اما به‌سرعت از برد تلسکوپ محققان خارج شد. باوجوداین اطلاعات کافی برای ردگیری مسیر این جرم فضایی در کهکشان راه شیری در اختیار محققان قرار گرفت. 

پیش‌ازاین نیز تلاش‌های ناموفقی برای شناسایی مبدأ این جرم فضایی صورت گرفته است. اموآموا هم دارای ویژگی‌های سیارک و هم ویژگی‌های دنباله‌دار است و مانند سیارک‌ها هنگام عبور اموآموا از کنار خورشید یخ موجود در سطح آن به بخار تبدیل شد. این تبخیر یخ موجب افزایش شتاب اموآموا شد و محققان در تلاش اخیر برای شناسایی مبدأ این جرم فضایی تغییر شتاب آن را در محاسبات خود موردتوجه قراردادند. 

در این تحقیقات محققان موسسه ماکس پلانک از اطلاعات به‌دست‌آمده از مأموریت گایا استفاده کردند و مسیر حرکت اموآموا و هزاران ستاره را شبیه‌سازی کردند تا مسیرهای متقاطع و پیچیده آن‌ها را شناسایی کنند. 

با استفاده از این مدل‌ها محققان توانستند چهار جرم فضایی را که دارای سرعت‌پایین بوده و امکان رها شدن اجرام بزرگ از مدار آن‌ها وجود دارد، شناسایی کردند. باوجوداین ممکن است پس از اتمام مأموریت سوم گایا که در سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد، کاندیداهای دیگری به این چهار مورد اضافه شود. 

 
منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11249
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها