شناسایی چهار مبدا احتمالی یک جرم فضایی

جرم فضایی موسوم به اموآموا اولین بار در سال ۲۰۱۷ کشف شد اما به‌سرعت از برد تلسکوپ محققان خارج شد. باوجوداین اطلاعات کافی برای ردگیری مسیر این جرم فضایی در کهکشان راه شیری در اختیار محققان قرار گرفت.

پیش‌ازاین نیز تلاش‌های ناموفقی برای شناسایی مبدأ این جرم فضایی صورت گرفته است. اموآموا هم دارای ویژگی‌های سیارک و هم ویژگی‌های دنباله‌دار است و مانند سیارک‌ها هنگام عبور اموآموا از کنار خورشید یخ موجود در سطح آن به بخار تبدیل شد. این تبخیر یخ موجب افزایش شتاب اموآموا شد و محققان در تلاش اخیر برای شناسایی مبدأ این جرم فضایی تغییر شتاب آن را در محاسبات خود موردتوجه قراردادند.

در این تحقیقات محققان موسسه ماکس پلانک از اطلاعات به‌دست‌آمده از مأموریت گایا استفاده کردند و مسیر حرکت اموآموا و هزاران ستاره را شبیه‌سازی کردند تا مسیرهای متقاطع و پیچیده آن‌ها را شناسایی کنند.

با استفاده از این مدل‌ها محققان توانستند چهار جرم فضایی را که دارای سرعت‌پایین بوده و امکان رها شدن اجرام بزرگ از مدار آن‌ها وجود دارد، شناسایی کردند. باوجوداین ممکن است پس از اتمام مأموریت سوم گایا که در سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد، کاندیداهای دیگری به این چهار مورد اضافه شود.

منبع خبرگزاری ایرنا