1397/07/10

نخستین حیوانی که به فضا رفت

«مگس» اولین موجود زنده‌ای است که در سال ۱۹۴۷ میلادی توسط محققان حوزه فضا نوردی به فضا فرستاده شد و این موجود زنده به همراه دیگر محموله‌های زیستی جهان که شامل ذرت، جلبک و سایر گونه‌های گیاهی بود به‌منظور مطالعه اثرات تابش‌های مضر خورشیدی بر حیات در قالب چند پرتاب مختلف به فضا ارسال شد.
نخستین حیوانی که به فضا رفت

«مگس» اولین موجود زنده‌ای است که در سال ۱۹۴۷ میلادی توسط محققان ناسا نوردی به فضا فرستاده شد و این موجود زنده به همراه دیگر محموله‌های زیستی جهان که شامل ذرت، جلبک و سایر گونه‌های گیاهی بود به‌منظور مطالعه اثرات تابش‌های مضر خورشیدی بر حیات در قالب چند پرتاب مختلف به فضا ارسال شد. سفر به فضا مثل آرزوی پرواز از آرزوهای دوردست اما دست‌یافتنی برخی از افراد در دوره‌های مختلف بوده است.

برخی از انسان‌ها موجودات عجیب و خستگی‌ناپذیری هستند و آرزوهای دورودرازی را در سر می‌پرورانند. سفر به فضا مثل آرزوی پرواز از آرزوهای دوردست اما دست‌یافتنی برخی از افراد در دوره‌های مختلف بوده و البته ناگفته نماند که تحقق چنین آرزویی تاکنون جان تعدادی از افراد را گرفته است.

براساس شواهد موجود نخستین موجود زنده‌ای که به فضا پا گذاشته، انسان نبوده و پیش از انسان‌هایی که روی‌ای سفر به فضا را در سر داشتند، برخی از حیوانات توسط پژوهشگران به فضا فرستاده می‌شدند تا شرایط سفر انسان به فضا با توجه به اطلاعاتی که از سفر حیوانات به دست می‌آمد، از جهات مختلف موردبررسی قرار بگیرد.

«مگس» اولین موجود زنده‌ای است که در سال۱۹۴۷ میلادی توسط محققان حوزه فضا نوردی به فضا فرستاده شد و این موجود زنده به همراه دیگر محموله‌های زیستی جهان که شامل ذرت، جلبک و سایر گونه‌های گیاهی بود به‌منظور مطالعه اثرات تابش‌های مضر خورشیدی بر حیات در قالب چند پرتاب مختلف به فضا ارسال شد.

پس از مگس، سگ‌، میمون، موش، خوکچه هندی، قورباغه و خرگوش از دیگر موجودات زنده‌ای بودند که به همراه حس‌گرهای اطلاعاتی که روی آن‌ها نسب می‌شد راهی فضا می‌شدند و اطلاعات به‌دست‌آمده از حس‌گرهای اطلاعاتی فوق، به‌عنوان منبع تحقیق مورداستفاده پژوهشگران و محققان قرار می‌گرفت.

جالب است بدانید تنها برخی از این حیوانات زنده و سالم به زمین بازمی‌گشتند و برخی از آن‌ها در جریان سفر به فضا جان خود را از دست می‌دادند و نشانه‌ای از آن‌ها به جا نمی‌ماند.

فضانوردی و سرنشین‌دار | تاریخ و فرهنگ فضایی جهان |