1397/07/08

چرا باید فضاپیمای بازگشت‌پذیر ساخت؟

فکر فضاپیماها یا سفاین قابل‌استفاده مجدد سال‌ها قبل از سفر نخستین انسان به مدار زمین در ذهن بسیاری از دانشمندان وجود داشت اما ساخت چنین وسایلی به تجربه‌های علمی زیادی در خارج از جو زمین نیاز داشت. سفاین اولیه نسبتاً ساده بودند و در مراحل بعد با تمام پیچیدگی‌های علمی و فنی قابلیت استفاده مجدد را نداشتند...
چرا باید فضاپیمای بازگشت‌پذیر ساخت؟

سیروس برزو: فکر فضاپیماها یا سفینه‌های بازگشت‌پذیر سال‌ها قبل از سفر نخستین انسان به مدار زمین در ذهن بسیاری از دانشمندان وجود داشت اما ساخت چنین وسایلی به تجربه‌های علمی زیادی در خارج از جو زمین نیاز داشت. سفینه‌های اولیه نسبتاً ساده بودند و در مراحل بعد با تمام پیچیدگی‌های علمی و فنی توانایی استفاده مجدد را نداشتند یک سفینه با تمامی زحمت و هزینه‌ای که برای ساخت آن کشیده شده بود، پس از انجام مأموریت و بازگشت به زمین به درد موزه‌ها می‌خورد و به جهت خسارت هنگفتی به مسئولین طرح وارد می‌آمد.
اگر قرار باشد هر هواپیما یا وسیله نقلیه دیگر پس از یک‌بار استفاده به دور انداخته شود تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی به ورشکستگی سوق داده می‌شوند و زیان فراوانی را باید تحمل کنند این مخارج سنگین در صنعت فضانوردی ده‌ها برابر بیشتر از شرکت‌های هواپیمایی است زیرا دستگاه‌های به‌کار رفته در سفینه‌های کیهانی به‌مراتب بیش از سامانه‌های یک هواپیما هزینه‌ دارد. این امر باعث شده کشورهای صاحب فنّاوری فضایی به فکر ساخت سفینه‌هایی بیافتند که  بتوان بیش از یک‌بار از آن‌ها استفاده کرد. بدین‌وسیله هزینه کمتری متوجه آن‌ها شده و می‌توانندبر دامنه فعالیت‌های فضایی خود بیافزایند. آمریکا، شوروی، فرانسه، انگلیس ، چین ، ژاپن و هند تاکنون در این زمینه گام‌هایی برداشته‌اند که برخی کار را به مرحله اجرا نیز رسانده و بعضی به علل مختلف هنوز در مرحله طرح و بررسی هستند.

ماهواره‌بر و پرتاب | فناوری‌های نوین |

نظر شما
اخبار مرتبط

طراحی سپر حرارتی منحصر به فرد برای حفاظت فضاپیماها

1397/05/24
یکی از محققان دانشگاه منچستر یک سپر حرارتی ساخته است که نسبت به نمونه‌های فعلی ارزان‌تر و سبک‌تر است. این محقق اظهار کرد، اگر یک شرکت فضایی به دنبال ساخت فضاپیمایی است که روی یک سیاره...

مونتاژ نهایی فضاپیمای اوریون شروع شد

1397/06/14
ساخت فضاپیماهای نسل جدید برای مأموریت‌های سرنشین دار ناسا شدیداً رقابتی شده و همه آن‌ها در حال حاضر در حال مونتاژ نهایی هستند. شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) که ساخت فضاپیمای اوریون...

پربازدیدکننده ترین خبر

بحران سایوز در روسیه

به دنبال حادثه شکست سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz-ms10) در پرتاب روز ۱۱اکتبر, طی چند روز گذشته گروه بزرگی از جست‌وجوگران توسط روسکاسموس (Roscosmos) اجیر شده‌اند تا منطقه سقوط حامل فضایی را وجب به وجب بگردند و قطعات حامل فضایی سقوط کرده را جمع‌آوری کنند. در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات حامل فضایی سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس (progress) سازنده حامل فضایی سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند. گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم حامل فضایی سایوز به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از ۳میلیون روبل (به‌طور دقیق ۳،۱۳۰،۹۷۵روبل ۱۲کپک به اضافه ۴۷۵،۰۱۳روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است! سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آن‌ها باید سفینه سایوز جدیدی -البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود. از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه به‌وجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی حامل فضایی بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.