1397/07/08

چرا باید فضاپیمای بازگشت‌پذیر ساخت؟

فکر فضاپیماها یا سفاین قابل‌استفاده مجدد سال‌ها قبل از سفر نخستین انسان به مدار زمین در ذهن بسیاری از دانشمندان وجود داشت اما ساخت چنین وسایلی به تجربه‌های علمی زیادی در خارج از جو زمین نیاز داشت. سفاین اولیه نسبتاً ساده بودند و در مراحل بعد با تمام پیچیدگی‌های علمی و فنی قابلیت استفاده مجدد را نداشتند...
چرا باید فضاپیمای بازگشت‌پذیر ساخت؟

سیروس برزو: فکر فضاپیماها یا سفینه‌های بازگشت‌پذیر سال‌ها قبل از سفر نخستین انسان به مدار زمین در ذهن بسیاری از دانشمندان وجود داشت اما ساخت چنین وسایلی به تجربه‌های علمی زیادی در خارج از جو زمین نیاز داشت. سفینه‌های اولیه نسبتاً ساده بودند و در مراحل بعد با تمام پیچیدگی‌های علمی و فنی توانایی استفاده مجدد را نداشتند یک سفینه با تمامی زحمت و هزینه‌ای که برای ساخت آن کشیده شده بود، پس از انجام مأموریت و بازگشت به زمین به درد موزه‌ها می‌خورد و به جهت خسارت هنگفتی به مسئولین طرح وارد می‌آمد.
اگر قرار باشد هر هواپیما یا وسیله نقلیه دیگر پس از یک‌بار استفاده به دور انداخته شود تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی به ورشکستگی سوق داده می‌شوند و زیان فراوانی را باید تحمل کنند این مخارج سنگین در صنعت فضانوردی ده‌ها برابر بیشتر از شرکت‌های هواپیمایی است زیرا دستگاه‌های به‌کار رفته در سفینه‌های کیهانی به‌مراتب بیش از سامانه‌های یک هواپیما هزینه‌ دارد. این امر باعث شده کشورهای صاحب فنّاوری فضایی به فکر ساخت سفینه‌هایی بیافتند که  بتوان بیش از یک‌بار از آن‌ها استفاده کرد. بدین‌وسیله هزینه کمتری متوجه آن‌ها شده و می‌توانندبر دامنه فعالیت‌های فضایی خود بیافزایند. آمریکا، شوروی، فرانسه، انگلیس ، چین ، ژاپن و هند تاکنون در این زمینه گام‌هایی برداشته‌اند که برخی کار را به مرحله اجرا نیز رسانده و بعضی به علل مختلف هنوز در مرحله طرح و بررسی هستند.

ماهواره‌بر و پرتاب | فناوری‌های نوین |

نظر شما
اخبار مرتبط

طراحی سپر حرارتی منحصر به فرد برای حفاظت فضاپیماها

1397/05/24
یکی از محققان دانشگاه منچستر یک سپر حرارتی ساخته است که نسبت به نمونه‌های فعلی ارزان‌تر و سبک‌تر است. این محقق اظهار کرد، اگر یک شرکت فضایی به دنبال ساخت فضاپیمایی است که روی یک سیاره...

مونتاژ نهایی فضاپیمای اوریون شروع شد

1397/06/14
ساخت فضاپیماهای نسل جدید برای مأموریت‌های سرنشین دار ناسا شدیداً رقابتی شده و همه آن‌ها در حال حاضر در حال مونتاژ نهایی هستند. شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) که ساخت فضاپیمای اوریون...

پربازدیدکننده ترین خبر

فضانورد امارات در سال ۲۰۱۹ به فضا خواهد رفت

با اعلام جایگزینی آلکسی اووچینین (Alexey Ovchinin) و نیکلاس هیگ (Nicholas Hague) با الگ اسکریپوچکا (Oleg Scripochocka) و فضانورد اماراتی کرده در پرواز ۱ مارس ۲۰۱۸ با ناو سایوز ام.اس-۱۲ (Soyuz MS-12) این سوال پیش آمد که تکلیف فضانورد اماراتی چه خواهد شد و آیا شهروند اماراتی شانس پرواز در سال جدید میلادی را از دست خواهد داد؟ به‌ویژه که تنها چند روزی از انتشار عکس جلسه آموزش خدمه ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۲ در شبیه‌ساز سایوز می‌گذشت و در آن هزازا المنصوری در کنار اولگ اسکریپوچکا و کریستینا کخ (Christina Koch) می گذشت. اما مصاحبه اخیر دیمیتری راگوزین (Dmitry Rugozin) ثابت کرد که روس‌ها هیچ علاقه‌ای به از دست دادن این شریک پولدار ندارند و به هر شکل که شده فضانورد اماراتی را به ایستگاه فضایی بین‌‌المللی خواهند فرستاد. راگوزین در این مصاحبه گفت: «کار ما با شرکای اماراتی ادامه دارد و فضانورد امارات در سال ۲۰۱۹ به فضا خواهد رفت. او اضافه کرد در آموزش فضانوردان شهروند امارات هیچ تغییری حاصل نشده و آنها همچنان آموزش و تمرین‌ها را با همکاران خود مرتبا ادامه می‌دهند.» بر اساس آخرین خبرها از مرکز آموزش فضانوردان روسیه, هزاز المنصوری به عنوان فضانورد اصلی که راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد شد انتخاب شده و شهروند دیگر امارات سلطان سیف النیادی در دوران آموزش و تمرین سمت جانشین را خواهد داشت تا اگر اتفاق غیر منتظره‌ای برای المنصوری رخ داد از وی به عنوان جایگزین استفاده شود. هزازا المنصوری و سلطان سیف النیادی و شهروند اماراتی هستند که بعد از طی مجموعه‌ای از معاینات پزشکی، روانی، مصاحبه‌های شخصی و غیره از بین ۴۰۲۲ داوطلب انتخاب شدند. هزازا المنصوری خلبان و افسر نیروی هوایی امارات است و سلطان سیف النیادی دکترای فناوری اطلاعات دارد.