روس‌ها هم گردشگر به ماه می‌برند

0 524

 یک منبع خبری در شرکت روسی صنایع موشکی و فضایی انرگیا (Space Corporation Energia) آمادگی این شرکت برای ارائه خدمات پروازی در مدار ماه را اعلام کرد. انرگیا آماده است در چارچوب یک برنامه سفر به مدار ماه با استفاده از ناو کیهانی سایوز (Soyuz) به گردشگران خدمات ارائه دهد.
با توجه به شرایط موجود، بلیت سفر به ماه برای هر گردشگر که در سال‌های قبل ۱۲۰میلیون دلار اعلام‌شده بود به حدود ۱۵۰تا ۱۸۰میلیون دلار افزایش خواهد یافت که البته امری طبیعی است. درگذشته نیز شاهد چنین افزایش قیمتی در مورد گردشگران بودیم به‌طور مثال هلن شارمن (Helen Sharman) با ۱۲میلیون دلار به میر (Mir) سفر کرد،دنیس تیتو (Dennis Tito) برای پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی ۲۰میلیون دلار پرداخت اما نرخ بلیت سارا برایتمن (Sarah Brightman)،خوانندۀ انگلیسی ۵۲میلیون دلار تعیین‌شده بود.
در این سفر یک فضانورد حرفه‌ای و دو هم‌سفر حضور خواهد داشت. در مورد پرواز به مدار ماه باید گفت که از فرایند بسیار پیچیده‌تری نسبت به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده خواهد شد به‌این‌ترتیب که یک موشک سایوز-۲ (Soyuz 2) برای پرتاب سفینه فضایی سایوز ام.اس (Soyuz MS) از پایگاه بایکونور (Baikonur) مورداستفاده قرار خواهد گرفت، سپس یک ماهواره‌بر آنگارا از پایگاه واستوچنی (Vostochny Cosmodrome) راهی مدار زمین می‌شود تا موتور موشکی موردنیاز رسیدن به مدار ماه و بازگشت به‌سوی زمین را در مدار به ناو سایوز برساند.
بعد از الحاق این دو قسمت، سایوز به‌طرف ماه حرکت می‌کند. مسافران ماه، در مداری به ارتفاع چند صد کیلومتر این کره را دور خواهند زد و بعد به‌طرف زمین‌بر می‌گردند. بنا به گفته کارشناس انرگیا سفر باید حدود یک هفته طول بکشد.
در سال۲۰۱۷، ولادیمیر سولنسف (Vladimir Solntsev) سرپرست انرگیا گفته بود که چند نفر علاقه‌مندی خود برای سفر به ماه و پرداخت ۱۲۰میلیون دلار را به این شرکت اعلام کرده‌اند و انجام چنین سفری طی سال‌های۲۰۲۱-۲۰۲۲ به‌شرط به‌روز شدن ناو کیهانی سایوز امکان‌پذیر خواهد بود و حدود ۵۰۰میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.
دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin) رئیس روسکاسموس نیز چندی قبل اعلام کرد امکان پرواز به ماه با ناو سایوز، بستگی به توسعه و تکمیل سفینه جدید روسیه فدراتسیا (Federatsiya) دارد.
شرکت آمریکایی اسپیس ایکس (Space X) چند سال پیش‌گفته بود که تا پایان سال۲۰۱۸ دو گردشگر را با ناو دراگون (Dragon) به ماه خواهد برد. این شرکت به‌تازگی اعلام کرد که اولین مسافر تجاری سیستم حمل‌ونقل موسوم به جامل بزرگ فالکون (Big Falcon Rocket)، برای سفر به ماه، میلیاردر ژاپنی یوساکو مائزاوا (Yusaku Maezawa) خواهد بود. طبق گفته ایلان ماکس (Elon Musk) مالک شرکت اسپیس ایکس، پرواز چهار تا پنج روز طول خواهد کشید. او برای این سفر تاریخی را مشخص نکرده است، اما گردشگر فضایی خود گفته که در سال۲۰۲۳ اتفاق خواهد افتاد. اسپیس ایکس مبلغی را که مائزاوا برای سفر هزینه می‌کند را افشا نکرده است.

 
منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11207
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها