1397/07/07

نتایج دستاوردهای ناسا در زندگی روزمره

ناسا ابزار تعاملی جالبی توسعه داده است که نشان می‌دهد، چگونه فناوری‌های فضایی این سازمان در زندگی روزمره انسان اثرگذار بوده است. این ابزار تعاملی (NASA Home and City) نام دارد و در آن، تمامی جنبه‌های اثرگذاری فناوری‌های توسعه‌یافته برای تحقیقات فضایی بر زندگی انسان در خانه و شهر، به تصویر کشیده شده...
نتایج دستاوردهای ناسا در زندگی روزمره

این ابزار تعاملی  NASA Home and City نام دارد و در آن، تمامی جنبه‌های اثرگذاری فناوری‌های توسعه‌یافته برای تحقیقات فضایی بر زندگی انسان در خانه و شهر، به تصویر کشیده شده است.
به عنوان مثال، نرم‌افزار طراحی شده برای ربات‌های ناسا به طراحی و ساخت ربات‌های زمینی کمک کرده است؛ یا آئروژل‌های ناسا مسیر خود را به سمت خانه‌های مردم پیدا کرده و برای تهیه لباس‌های گرم و ابزار مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 آئروژل‌های یا هَوا-ژِل یک ماده تولیدی است که کمترین چگالی را در میان مواد جامد دارد. در ابتدا فرض بر منفی بودن وزن این ماده بود ولی با تحقیق متوجه وزن بسیار ناچیز ان شدند» این مادّه از یک ژل به دست می‌آید که در آن قسمت مایع ژل با گاز جایگزین می‌شود. نتیجه این فرایند ماده‌ای جامد با چگالی بسیار کم و در عین حال، ویژگی قابل‌توجه در زمینه عایق گرمایی است. هواژل در فرهنگ عامه مردم تحت نام‌های دیگری هم‌چون دود منجمد، دود جامد، هوای جامد یا دود آبی نیز شناخته می‌شود که این نام‌گذاری‌ها به دلیل ظاهر شفاف و نیز نحوه پخش نور در این ماده‌است.

نتایج دستاوردهای ناسا در زندگی روزمره
ناسا با استفاده از فناوری مورد استفاده برای تهیه لباس فضانوردان و همکاری با صنعت پوشاک، مواد تغییر فازدهنده (Phase change materials) جدیدی تولید کرده است که باعث کاهش دما بین بدن و محیط می‌شود. پارچه‌های تغییر فاز می‌تواند برای تولید ملحفه یا پتوی کودک مورد استفاده قرار بگیرد.

ابزار تعاملی NASA Home and City
یکی دیگر از فناوری‌های ناسا، شبیه‌ساز پرواز برای سنجش استرس خلبانان است. یک شرکت با الگوبرداری از این شبیه‌ساز ناسا، بازی ویدئویی مبتنی بر بیوفیدبک برای کمک به افراد مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی (ADHD) طراحی کرد.
حتی فناوری‌های ناسا به حوزه آرایشی و بهداشتی نیز راه پیدا کرده است. با استفاده از بیوراکتور ثبت شده توسط ناسا، یک شرکت از مواد فیبروبلاست انسانی (سلول‌های تولیدکننده کلاژن) برای غنی‌سازی کرم‌های پوست خود استفاده کرد.
برای آشنایی بیشتر با اثرگذاری فناوری‌های ناسا در زندگی روزمره انسان و استفاده از این ابزار تعاملی به سایت https://homeandcity.nasa.govمراجعه کنید.

خدمات و کاربردها |