1397/07/03

وجود سیاره ولکان در عالم واقعیت: موطن اسپاک کشف شد!

نام سیاره ولکان (Vulcan) را به‌عنوان سرزمین پدری کاراکتر اسپاک و مردم او، از مجموعه فیلم‌های پیشتازان فضا (Star Trek) به یاد داریم. حالا به لطف تحقیقات گروهی از اختر فیزیکدان‌ها، احتمال وجود خارجی چنین سیاره‌ای به واقعیت نزدیک شده است.
وجود سیاره ولکان در عالم واقعیت: موطن اسپاک کشف شد!

درحالی‌که خالقین پیشتازان فضا سیاره ولکان را به یک ستاره واقعی به نام ۴۰اریدانی‌ای(40Eridani A) ربط داده‌اند، گروهی از دانشمندان برای سال‌ها در پی یافتن پاسخ این پرسش بوده‌اند که آیا در عالم واقعیت نیز چنین سیاره‌ای وجود دارد یا خیر؟ حالا محققان پاسخ را مثبت می‌دانند و معتقدند که این ستاره حداقل از یک سیاره میزبانی می‌کند.
به گفته‌ی بو ما (Bo Ma) محقق ارشد این مطالعه و اخترشناس دانشگاه فلوریدا (University of Florida): «اکثر سیارات فراخورشیدی شناسایی‌شده، به دور ستاره‌هایی می‌چرخند که با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نیستند؛ اما این موضوع درباره ستاره ۴۰اریدانی‌ای صادق نیست و در صورت صاف بودن آسمان شب، هرکسی می‌تواند آن را تماشا کند.
این ستاره ۱۶سال نوری از زمین فاصله دارد و بانام اچ‌دی ۲۶۹۶۵ (HD 26965) هم شناخته می‌شود. رنگ آن به نارنجی می‌گراید، چراکه از خورشید ما اندکی کوچک‌تر و سردتر است. بااین‌حال شباهت‌هایی بین این دوستاره وجود دارد که می‌توان به سن تقریباً یکسان و وجود لکه‌هایی با الگوهای مشابه روی آن‌ها اشاره کرد.

وجود سیاره ولکان در عالم واقعیت: موطن اسپاک کشف شد!
این خبر خوبی برای کسانی است که سیاره ولکان و سکنه‌ی آن را نه در فیلم‌های علمی-تخیلی، بلکه در دنیای واقعی جستجو می‌کنند. مت موترزپاف (Matt Muterspaugh) اخترشناس از دانشگاه ایالتی تنسی (Tennessee State University) و یکی دیگر از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «ستاره اچ‌دی ۲۶۹۶۵ می‌تواند میزبانی ایدئال برای یک دنیای متمدن و پیشرفته باشد.»
به عقیده‌ی دانشمندان، دوستاره‌ی دیگر موجود در این منظومه که اچ‌دی ۲۶۹۶۵ را همراهی می‌کنند نیز، از سطح این سیاره فراخورشیدی قابل‌مشاهده‌اند؛ سیاره‌ای که دو برابر از زمین بزرگ‌تر و هرسال آن، معادل ۴۲روز زمینی است.
البته برخلاف ویژگی‌های ستاره‌ی میزبان، خود سیاره شرایط چندان مطلوبی برای سکونت پذیری ندارد؛ زیرا در فاصله بسیار نزدیکی از اچ‌دی ۲۶۹۶۵ واقع‌شده و امکان وجود آب مایع در سطح آن برای پشتیبانی از حیات، دور از ذهن است. بااین‌حال دانشمندان در حال انجام بررسی‌های دقیق‌تر هستند تا بلکه خصوصیات دیگری که سبب زیست پذیر بودن یک سیاره می‌شود را در آن بیابند.
هیجان محققان از این کشف، تنها به موضوع  پیشتازان فضا و احتمال شناسایی سیاره ولکان محدود نمی‌شود. درواقع این برای اولین باری است که با بهره‌گیری از سامانه ستاره‌یابی دارما یا دی‌پی‌اس (DPS)، یک سیاره ابر زمین (سیارات فراخورشیدی بزرگ‌تر از زمین اما کوچک‌تر از اورانوس و نپتون) کشف می‌شود. این سامانه برای شکار سیارات کوچکی که در اطراف ستاره‌های نسبتاً درخشان قرار دارند، راه‌اندازی شده است.

کاوش‌های فضایی | تفریح و سرگرمی در فضا |