بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان راه‌اندازی می‌شود

لی دی(Li Di) اخترشناس آکادمی علوم چین اعلام کرد که سال آینده اخترشناسان می‌توانند از تلسکوپ کروی با دیافراگم ۵۰۰متری فست (FAST) استفاده کنند.
تلسکوپ کروی با دیافراگم ۵۰۰متری یک تلسکوپ رادیویی است. این تلسکوپ در کوهستان‌های استان گوئیژو در جنوب غربی کشور چین ساخته‌شده‌ است. قطر فیزیکی بشقاب این تلسکوپ ۵۰۰متر و قطر مؤثر آن ۳۰۰متر است. ساخت و نصب این تلسکوپ که بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان محسوب می‌شود در ژوئیه۲۰۱۶ به پایان رسیده است.
در نشست نجومی که اخترشناسان این خبر را اعلام کردند، حدود ۳۰دانشمند نجوم و بیش از ۳۰۰فرد علاقه‌مند به ستاره‌شناسی حضور داشتند.
لی در این نشست نجومی که در استان شویی چین برگزار شد، گفت: «تلسکوپ کروی با دیافراگم 500متری تاکنون  ۴۴تپ‌اختر (pulsars) جدید کشف کرده است. تپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هسته ستاره منفجرشده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند. تپ‌اخترها هنگام تولد دمایی در حدود چند میلیون درجه سلسیوس دارند و بلافاصله شروع به سرد شدن می‌کنند. نحوه و سرعت سرد شدن نیز به مواد تشکیل‌دهنده و چگالی آن‌ها بستگی دارد.
برخی از اخترشناسان بر این باورند که این تلسکوپ رادیویی می‌تواند اجرام آسمانی ناشناس را جستجو و به درک بهتر منشأ هستی کمک کند.