معماری آینده ماه و مریخ با اوریگامی

0 1,041

طرح‌های معماری آینده برای ساخت سکونتگاه‌های هوشمند انسان و ایستگاه‌های تحقیقاتی در ماه و سیاره مریخ، با استفاده از هنر اوریگامی و منسوجات با کارایی بالا، تسهیل می‌شود.
آزمایش‌ میدانی نمونه اولیه طرح اوریگامی در پروژه ماه‌مریخ (MoonMars) هم‌زمان با برگزاری کنگره علوم سیاره‌ای اروپا (EPSC 2018) که از تاریخ ۱۶تا ۲۱سپتامبر در برلین آلمان برگزار شد، موردبررسی قرار گرفت.
پروژه ماه‌مریخ، همکاری مشترک میان گروه بین‌‌المللی کاری اکتشافات ماه (ILEWG)، مرکز فناوری و تحقیقات فضایی اروپا وابسته به آژانس فضایی اروپا (ESA-ESTEC) و استودیو معماری سمیرا‌بون (Samira Boon) است.
محققان در این پروژه تلاش می‌کنند تا اوریگامی ،هنر کاغذ و تا،  را در فرآیندهای دیجیتالی بافندگی برای ایجاد ساختارهای پیچیده مورداستفاده قرار دهند.  درنهایت، این ساختارهای پیچیده با حجم بسیار کم و فشرده، به‌راحتی به فضا منتقل‌شده و می‌تواند برای ساخت سکونتگاه یا ایستگاه‌های فضایی در ماه یا مریخ مورداستفاده قرار بگیرد.


در محیط خشن فضا، استفاده از منسوجات با کارایی بالا و ساختار انعطاف‌پذیر اوریگامی، مزایایی معماری منحصربه‌فردی به همراه دارد. شکل زاویه‌دار ساختارهای اوریگامی بدین معناست که احتمال برخورد خرده شهاب‌سنگ‌ها با سطوح در زاویه ۹۰درجه کاهش پیداکرده و از فضانوردان مستقر در سکونتگاه، محافظت می‌کند.
همچنین پنل‌های خورشیدی تعبیه‌شده در ساختارهایی باقابلیت تغییر شکل می‌تواند بر اساس موقعیت خورشید، تغییر وضعیت داده و حداکثر انرژی خورشیدی ممکن را جذب کند. ساختار اوریگامی سکونتگاه‌های فضایی از قابلیت تغییر شکل برخوردار بوده و می‌تواند جهت تغییر روشنایی داخلی و شرایط آب و هوایی مورداستفاده قرار بگیرد.
دکتر آنا سیتنیکووا (Anna Sitnikova)، مدیر پروژه ماه‌مریخ تأکید کرد: «سازه‌های اوریگامی ساخته‌شده از منسوجات با کارایی بالا می‌تواند به اشکال مختلف تا شده و سپس مورداستفاده قرار بگیرد. این سازه‌ها طول عمر بالایی داشته و از انعطاف‌پذیری مناسبی برای استفاده مجدد در پروژه‌های فضایی در پیکربندی‌ها و اندازه‌های مختلف برخوردار هستند.»
در ادامه آزمایش نمونه اولیه تونل ورودی در آوریل۲۰۱۸ و کنگره اخیر ایی.پی.اس.سی۲۰۱۸ (EPSC 2018)، دور جدید آزمایش‌ها برای ژوئن۲۰۱۹ در مرکز فضایی سوئیس برنامه‌ریزی‌شده است. در سپتامبر۲۰۱۹ ،شهریور۹۸، نیز محققان با سفر به ایسلند، کارایی این سیستم را ارزیابی می‌کنند.

منبع سینا پرس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11189
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها