1397/07/03

میدان عمیق سحابی پیله

درون سحابی پیله یک خوشه ستاره‌ای جدید وجود دارد. این پیله کیهانی در سمت راست‌بالا یک دنباله بلند از ابرهای غباری میان ستاره‌ای را در سمت چپ خود نشان می‌دهد.

میدان عمیق سحابی پیله
این سحابی زیبا که آی‌سی ۵۱۴۶ (IC 5146) نام دارد تقریب ۱۵سال نوری وسعت دارد و ۳۳۰۰سال نوری از زمین فاصله دارد و به سمت صورت فلکی قو واقع‌شده است. این سحابی نیز همانند بقیۀ مناطق تشکیل ستاره شامل گاز هیدروژن درخشان و سرخ‌رنگ است که توسط ستاره‌های داغ جوان برانگیخته‌شده و همچنین دارای نور ستاره‌ای آبی‌رنگ است که در غبار منعکس‌شده و در لبۀ یک ابر مولکولیِ تقریباً نامرئی دیده می‌شود. درواقع، ستارۀ درخشان در نزدیکی مرکز این سحابی احتمالاً فقط چند صد هزار سال قدمت دارد و همین امر موجب درخشش سحابی و پس زدن و پراکندن گازِ تشکیل‌دهندۀ ستاره در ابر مولکولی شده است، که باعث ایجاد حفره در این سحابی شده است. این نمای رنگی عمقی از سحابی پیله ویژگی‌های وسوسه‌انگیزی را در درون و پیرامون این پرورشگاه غبارآلود ستاره‌ای نشان می‌دهد.

منبع: بیگ بنگ