قزاقستان و ازبکستان ماهواره مشترک می‌سازند

0 699

   وزارت دفاع و صنایع هوانوردی قزاقستان گفته است که این کشور و ازبکستان برنامه‌‌های مشترکی را برای آینده در دستور کار دارند. ساخت مشترک ماهواره یکی از این برنامه‌ها است.

   در همین راستا اسلان‌بیک سیرلان‌اف، رئیس دپارتمان همکاری‌های فنی و نظامی بین‌المللی قزاقستان، اظهار داشته است که طرح‌های پیشنهادی ویژه‌ای برای تولید مشترک ماهواره میان قزاقستان و ازبکستان ارائه شده است. این ماهواره قادر خواهد بود تا علاوه بر ازبکستان و قزاقستان، به دیگر کشورهای منطقه نیز خدماتی را ارائه دهد.

   این مقام قزاق در کنفرانس مطبوعاتی که پیرامون همکاری‌های دو کشور برگزار شده بود، همچنین افزود: «در حال حاضر همکاران ازبک ما از ماهواره‌های خارجی استفاده می‌کنند. لذا پیشنهاد شد تا یک ماهواره را (به صورت مشترک) بسازیم.»

   پیش از این نیز در چارچوب همکاری میان کشورهای آسیای مرکزی، پیشنهاد ساخت ۵ ماهواره برای سنجش از راه دور زمین مطرح شده بود. این ماهواره‌ها نیز قادر به عکس‌برداری از اجسامی تا اندازه ۵ متر خواهند بود.

   سیرلان‌اف همچنین در این باره تصریح می‌کند: «در چنین موردی کشورهای آسیای مرکزی تنها یک ماهواره را عملیاتی خواهند کرد، اما در همین حال آن‌ها می‌توانند از داده‌های همه ۵ ماهواره استفاده کنند. لذا دریافت تصاویر تازه به صورت روزانه فراهم خواهد شد. تمام این پیشنهادات توسط قزاقستان ارائه شده است.»

   روز گذشته کنفرانس «توسعه همکاری‌ میان قزاقستان و ازبکستان در وضعیت ژئوپلیتیکی جدید» در آستانه برگزار شد. این همایش توسط موسسه تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست‌ جمهوری قزاقستان سازماندهی شده و در آن مدیریت موسسه مطالعات منطقه‌ای و استراتژیک نهاد ریاست جمهوری ازبکستان نیز شرکت کرده است. علاوه بر این در کنفرانس مذکور متخصصین و کارشناسان پیش‌رو دو کشور نیز حضور داشتند.

   در چارچوب این همایش یک یادداشت تفاهم میان دو موسسه به امضا رسید.

منبع تسنیم
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11186
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها