1397/07/02

کشف ۲سیاره جدید توسط ناسا

تلسکوپ فضایی تس (TESS) که چند ماه پیش به فضا ارسال شد، اولین تصاویر رسمی خود را به زمین فرستاد. این تلسکوپ فضایی موفق به کشف دو سیاره در دوردست شد. ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا که به‌اختصار تس نامیده می‌شود، اولین تصاویر رسمی علمی خود را به زمین فرستاد و موفق به کشف دو سیاره فراخورشیدی شد.
کشف ۲سیاره جدید توسط ناسا

تس، ۵ماه پس از پرتابش از پایگاه فضایی کیپ‌کارناوال (Cape Canaveral) موفق به کشف این دو سیاره شد.
این دو سیاره که تس کشف کرده است به سیاره‌های ابر زمین و زمین داغ شناخته‌شده‌اند که در خارج منظومه شمسی وجود دارند.
ماهواره تس در تاریخ ۱۹آوریل سال جاری با استفاده از موشک فالکون۹ (Falcon ۹) به فضا پرتاب شد.
قیمت این تلسکوپ فضایی ۳۳۷میلیون دلار است.
تس این توانایی را دارد که با استفاده از ۴دوربین خود ۸۵درصد از کل آسمان را رصد کند.
بنا بر گزارش‌ها منتشرشده، ناسا امیدوار است که تس به جست‌وجو و کشف سیاره‌هایی در خارج از منظومه شمسی کمک کند و سرنخ‌هایی از زندگی در این جهان‌ها را بیابد.
سارا سیگر (Sara Seager) معاون علمی فضاپیمای تس اظهار کرد، این دو سیاره به‌اندازه‌ای داغ هستند که امکان حیات در آن‌ها وجود ندارد.
سیگر ادامه داد، ما باید منتظر اکتشافات بعدی تس باشیم.

کشف ۲سیاره جدید توسط ناسا
در مقایسه با حدود ۳هزار و ۷۰۰سیاره فراخورشیدی که در ۲۰سال اخیر توسط کپلر (Kepler) کشف‌شده است، انتظار می‌رود که این فضاپیما موفق به پیدا کردن بیش از ۲۰هزار سیاره دیگر شود.
متخصصان ناسا همچنین انتظار دارند که سیاره‌هایی به‌اندازه زمین توسط تس کشف شوند.
دانشمندان معتقدند، تس در مطالعات آتی خود به کاوش ۱۰۰سیاره سنگی فرازمینی خواهد پرداخت.

کشف ۲سیاره جدید توسط ناسا
محققان دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) اعلام کردند که یکی از سیارات پی‌منسی‌سی(Pi Mensae c) است و به‌عنوان سیاره ابر زمین شناخته می‌شود و ۶۰سال نوری با ما فاصله دارد و هر ۶.۳روز یک‌بار خورشید خود را دور می‌زند.

کشف ۲سیاره جدید توسط ناسا
سیاره دیگر نیز ال‌اچ‌اس۳۸۴۴بی (LHS 3844 b) نام‌گرفته است و به‌عنوان زمین داغ شناخته می‌شود و ۴۹سال نوری با ما فاصله دارد و هر ۱۱ساعت یک‌بار خورشید خود را دور می‌زند.
جالب است که ثبت اولین تصاویر  رسمی تس با روشن شدن دوربین‌های ماهواره تنها به مدت ۳۰دقیقه صورت گرفته است.