1397/07/02

درخواست دانشمندان چینی برای افزایش همکاری‌های فضایی بین‌المللی

دانشمندان چینی خواستار تقویت همکاری بین‌المللی در اکتشافات فضایی که هدف آن کاهش خطر اجرام نزدیک زمین (near-Earth objects) است، شدند. اجرام نزدیک زمین، اجرام نجومی هستند که مدار آن‌ها از نزدیکی مدار زمین می‌گذرد. بیشتر آن‌ها دنباله‌دارها یا سیارک‌هایی هستند که تحت تأثیر گرانش خورشید و دیگر سیارات به...
درخواست دانشمندان چینی برای افزایش همکاری‌های فضایی بین‌المللی

اجرام نزدیک زمین، اجرام نجومی هستند که مدار آن‌ها از نزدیکی مدار زمین می‌گذرد. بیشتر آن‌ها دنباله‌دارها یا سیارک‌هایی هستند که تحت تأثیر گرانش خورشید و دیگر سیارات به همسایگی زمین رسیده‌اند.
چن جیانگشنگ (Chen Jiansheng)، ستاره‌شناس ارشد و عضو آکادمی علوم چین (CAS)، طی اجلاس سواد علمی (science literacy) گفت: «در مقایسه با مسائل جهانی مانند امنیت غذایی، کمبود انرژی، تغییرات آب و هوایی، حملات سایبری و آلودگی محیط زیستی ناشی از فعالیت‌های انسانی، بسیاری دیگر از تهدیدات جدی جهان ما ممکن است از سمت فضا باشد.»
بیش از ۱۸۰هزار سیارک نزدیک زمین وجود دارد که قطر حدود ۸۰۰سیارک بیشتر از یک کیلومتر است. محققان ۱۸۰دهانه برخوردی عظیم را در سیاره ما کشف کرده‌اند و این نشان‌دهنده توانایی بزرگی یک‌ذره کوچک آسمانی در هنگام برخورد با زمین است.
در ستاره‌شناسی به حفره یا گودالی در خاک اجرام آسمانی که در اثر برخورد شهاب‌سنگ پدید آمده باشد دهانه برخوردی گفته می‌شود.
گونه‌ای دیگر از دهانه در خاک سیارات نیز وجود دارد که براثر فوران آتش‌فشانی پدید می‌آید.
در یک میلیارد سال نخست تاریخ سامانه خورشیدی، بمباران بزرگی از شهاب‌سنگ‌ها در همه سیاره‌ها رخ‌داده است و دهانه‌های برخوردی نتیجه این بمباران هستند. شیوه دگرگونی این دهانه‌ها و مقدار فرسایش آن‌ها اطلاعات زیادی در مورد تاریخ تحولات و فعالیت‌های جغرافیایی سیارات به ما می‌دهد.
شواهد موجود از مطالعه لایه‌های منطقه کامبا، ناحیه جنوب غربی منطقه خودمختار تبت چین نشان داد که زمین در اثر ۶۵میلیون سال پیش در اثر برخورد سیارک‌های اصلی، آسیب‌دیده است و ممکن است این موضوع منجر به انقراض دایناسورها شده باشد.
اویانگ زیان (Ouyang Ziyuan)، دانشمند عضو آکادمی علوم چین، معتقد است که خطر وارده از سوی اجرام آسمانی کوچک نیازمند توجه بسیار است و دانشمندان سراسر جهان باید برای نظارت بر سیارک‌ها نزدیکی زمین همکاری کنند.