برنامه ترویج فناوری فضایی تدوین شد

0 575

انجمن بین‌المللی هفته جهانی فضا بر اساس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سال۱۹۹۲ شکل گرفت و از آن سال به بعد ۴تا ۱۰اکتبر مصادف با ۱۲تا ۱۸مهرماه به نام هفته جهانی فضا نام‌گذاری شد. این زمان به دلیل پرتاب نخستین ماهواره به فضای ماورای جو در ۴اکتبر۱۹۵۷ و سرآغاز قانون‌مند شدن فعالیت‌های فضایی و معاهده اصول حاکم بر فضای ماورای جو در ۱۰اکتبر ۱۹۶۷ انتخاب شد.
پس‌ازآن انجمن بین‌المللی هفته جهانی فضا، باهدف سازمان‌دهی فعالیت کشورها در ترویج فناوری فضایی، همه‌ساله در این بازه زمانی شعاری را انتخاب و برای تمام کشورهای جهان ارسال می‌کند. شعار امسال هفته جهانی فضا، فضا جهان را متحد می‌کند تعیین‌شده است.
محمدجعفر محمدی، دبیر ستاد هفته جهانی فضا در خصوص برنامه‌های سازمان فضایی ایران در این هفته توضیح داد و گفت: «سازمان فضایی ایران مطابق سنوات گذشته با تشکیل ستاد هفته جهانی فضا، سعی کرده که با مشارکت عموم مردم، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و انجمن‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی، برنامه‌های متنوعی را تدارک ببیند.»
وی ادامه داد: «در این ستاد تلاشمان براین است که با مشارکت حداکثری عموم علاقه‌مندان، دانشجویان و دانش‌آموزان و نیز با طرح ایده‌های نو، اهداف تدوین‌شده را مدنظر قرار داده و برنامه‌هایمان را مطابق با این اهداف پیش ببریم.»
محمدی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اهداف تعیین‌شده گفت: «در راستای فراگیرکردن آموزش و آگاهی مردم از کاربردها و فواید بهره‌برداری از فناوری فضایی باهدف تقویت شناخت و بینش مردم نسبت به فضا، در این هفته برنامه‌های آموزشی تدارک دیده‌شده است. در همین حال موضوع ترویج استفاده از فناوری فضایی برای توسعه اقتصادی پایدار و نیز جذب حمایت‌های عمومی از برنامه‌های فضایی، در دستور کار قرار دارد.»
وی بابیان اینکه برای فراگیری علوم فضایی و جلب‌توجه اقشار جامعه به آینده فناوری فضایی، از قشر دانش‌آموزان و دانشجویان کمک خواهیم گرفت، حمایت از تقویت نهادهای مرتبط با فضا در کشور و جلب همکاری‌های بین‌المللی برای آموزش فناوری فضایی را از دیگر برنامه‌های هفته جهانی فضا برشمرد.
دبیر ستاد هفته جهانی فضا گفت: «برنامه‌های برای همکاری و مشارکت نهادها، سازمان‌ها و بخش خصوصی در حال تدوین است. به همین دلیل علاوه بر تشکیل جلسات درون‌سازمانی، با نمایندگان سازمان‌های مرتبط نیز جلساتی داشتیم تا باهم فکری و هم‌اندیشی این سازمان‌ها، برنامه‌های امسال هفته جهانی فضا، سازمان‌دهی شود.
وی تأکید کرد: «جلسه دوم با نمایندگان سازمان‌ها، هفته آینده و باهدف برنامه‌ریزی‌شده برای جمع‌بندی فعالیت‌ها و برنامه‌های بخش‌های گوناگون کشور در جهت ترویج فناوری فضایی و کاربردهای آن و نیز آگاه کردن مردم از فواید و کاربردهای این فناوری، برگزار می‌شود.»
محمدی ادامه داد: «سازمان‌دهی برنامه‌های هفته جهانی فضا برمبنای هرروز و نام‌گذاری هر رویداد در تهران و شهرستان‌ها در حال انجام است و ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری کارگاه آموزشی ویژه معلمان و دانش‌آموزان، متخصصان و کارشناسان در حوزه‌های مختلف مدیریت بحران، منابع طبیعی و ترویج فناوری اشاره کرد.»
وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی در زمینه کسب‌وکار، توسعه اقتصاد فضاپایه و برنامه‌های آموزشی ترویجی در قالب مسابقات مقاله‌نویسی، مباحث نجوم و حوزه‌هایی ازاین‌دست، تدارک دیده‌شده است، گفت: «ازآنجایی‌که هفته جهانی فضا باهدف ترویج و در گیرکردن عموم جامعه برای استفاده از فناوری فضایی تعریف‌شده است به موضوعات مربوط به افتتاح پروژه‌های فنی پرداخته نمی‌شود و مباحث مربوط به افتتاح پروژه‌ها در زمانه‌ای دیگر مانند روز فناوری فضایی هدف‌گذاری می‌شود.»
دبیر ستاد هفته جهانی فضا گفت: «در نخستین جلسه هماهنگی هفته جهانی فضا به‌طور مستقیم حدود ۶۰سازمان دولتی و غیردولتی که مرتبط با فعالیت‌های فضایی هستند، حضور داشتند و پتانسیل هر یک از این سازمان‌ها و برنامه‌های ترویجی آن‌ها در زمینه فناوری فضایی موردبررسی قرار گرفت. در همین حال برخی از این سازمان‌ها، برنامه‌های مختلفی را در قالب برنامه‌های ترویجی مشترک با سازمان فضایی ایران تدارک دیده و سازمان‌دهی می‌کنند.»
این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران اضافه کرد: «به‌عنوان‌مثال سازمان هواشناسی کشور که در سطح کشور ایستگاه‌های مختلف دارند، موضوع آشنا ساختن قشر دانش‌آموز و دانشجو با بحث تکنیک‌ها و تجهیزات و فناوری مرتبط با هواشناسی را در دستور کار دارد. سازمان مدیریت بحران نیز قرار است کارگاه آموزشی به‌صورت ویدئوکنفرانس برای سازمان‌های کل کشور برگزار کند.»
وی با اشاره به اینکه در حال هماهنگی برنامه‌های هفته جهانی فضا در ۶۰ سازمان دولتی و غیردولتی هستیم و به‌زودی لیست نهایی این برنامه‌ها اعلام می‌شود، گفت: «برنامه ترویج بخش فضایی کشور تدوین و برای آن بودجه‌ریزی شده است. این برنامه به‌صورت مستمر طی سال اجرایی خواهد شد و یکی از اهداف برنامه‌های ترویجی، جلب همکاری‌های بین‌المللی برای آموزش فناوری فضایی است.»
به گفته محمدی، فضا میراث مشترک بشر است و دیگر در آن، مرزها معنا پیدا نمی‌کند و مالکیتی وجود ندارد. طبیعتاً شعاری هم که امسال برای هفته جهانی فضا انتخاب‌شده است، بیانگر این موضوع است.
وی اضافه کرد: «ایجاد همکاری‌های بین‌المللی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و ازاین‌رو در زمینه توسعه روابط بین‌الملل، حقوق و دیپلماسی فضایی، اجلاس‌های ملی و بین‌الملل در حوزه‌های تکنیکی و حقوقی در فضای ماورا جو، تدارک دیده‌شده که تا انتهای سال چندین برنامه سازمان‌دهی و اجرا خواهد شد.»

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11169
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها