تجهیز آزمایشگاه خواص جرمی پژوهشگاه فضایی با استانداردهای سازمان فضایی اروپا (ESA)

0 760

پژوهشگاه فضایی آزمایشگاه خواص جرمی برای سنجش تجهیزات و سامانه‌های فضایی تا جرم یک‌تن را مطابق با استاندارد‌های سازمان فضایی اروپا اندازه‌گیری کرده است.
آزمایشگاه خواص جرمی پژوهشگاه فضایی ایران مطابق با استانداردهای سازمان فضایی اروپا (ESA) مجهز شده است و اکنون امکان انجام آزمون‌های خواص جرم برای تجهیزات و سامانه‌های فضایی وجود دارد. با استفاده از ظرفیت و توان علمی داخل کشور، آزمایشگاه خواص جرمی پژوهشگاه فضایی ایران تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسیده است. با تجهیزات جدید این آزمایشگاه پتانسیل لازم برای انجام سنجش‌های خواص جرمی برای سامانه‌ها و تجهیزات فضایی تا جرم یک‌تن و با دقت‌های مطابق با استاندارد سازمان فضایی اروپا را دارد.
هرچه کنترل وضعیت یک محصول فضایی با دقت بالاتر انجام بگیرد، بهره‌برداری بهینه‌تری از آن انتظار می‌رود. خواص جرمی یکی از موارد مهم در کنترل وضعیت یک محصول فضایی است. با این اوصاف آزمایشگاه‌های خواص جرمی یکی از مهم‌ترین آزمایشگاه‌ها در مراکز تجمیع، یکپارچه‌سازی و آزمون سامانه‌های فضایی در سراسر دنیا به شمار می‌رود. وجود الزاماتی خاص در مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و سنجش پروژه‌های فضایی به دلیل هزینه‌ها و حساسیت‌های بالای آن‌ها و عدم دسترسی به سازه‌ها در حین پرواز منطقی به نظر می‌رسد. در تمامی مراحل انجام یک مأموریت فضایی کنترل همواره مهم‌ترین مسئله‌ای است که طراحان به آن می‌پردازند.


اندازه‌گیری خواص جرمی در مقیاس‌های کل و جزء نه‌تنها در محصولات فضایی که در تمامی تجهیزات عمومی مهندسی ضرورت دارد. پارامترهای جرم، مرکز جرم، ممان اینرسی، بالانس استاتیکی و بالانس دینامیکی ازجمله خواص جرمی هر قطعه‌ای است که باید همواره مورد کنترل قرار بگیرد.

آن‌طور که پژوهشگاه فضایی ایران اعلام کرده است، یکی از زیرساخت‌های حیاتی در توسعه سامانه‌های فضایی مرکز یکپارچه‌سازی و آزمون پژوهشگاه فضایی ایران است. رد سال۱۳۹۴ فاز نخست این پژوهشگاه به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر فاز دوم از در دست اجرا است. چندین آزمایشگاه ازجمله آزمایشگاه اندازه‌گیری خواص جرمی، آزمایشگاه مودال، آزمایشگاه آکوستیک، آزمایشگاه خلأ حرارتی، آزمایشگاه هم‌راستایی، آزمایشگاه ارتعاشات و شوک، آزمایشگاه EMC/EMI، بارگذاری استاتیکی و کنترل وضعیت و یک کارگاه ساخت ازجمله امکانات موجود راین پژوهشگاه است.

 
منبع تکراتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11163
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها