پایش ماهواره‌ای مناطق مستعد شیوع بیماری و با در یمن

تحقیقات در مورد پیشگیری از شیوع بیماری وبا با حمایت مالی برنامه علوم کاربردی ناسا (NASA’s Applied Sciences Program) و با سرپرستی آنتر جوتلا (Antar Jutla)  هیدورلوژیست و مهندس عمران از دانشگاه وست ویرجینیای (Virginia de Vest) شهر مورگاتان و همکاران میکروبیولوژیست او از دانشگاه مریلند (University of Maryland)، انجام‌شده است.
ابزارهای پیش‌بینی ناسا، کل کشور یمن را به چندین ناحیه در اندازه یک شهر معمولی در ایالات‌متحده آمریکا تقسیم‌بندی نموده و با تجزیه‌وتحلیل داده‌های بارش حاصل از پایش ماهواره‌ای بارش‌های جهانی GPM (Global Precipitation Measurement)، داده‌های دمای هوا و اقیانوس حاصل از سنجنده مادیس ماهواره ترا (TERRA) و آکوا( Aqua)، همچنین پایش تراکم فیتوپلانکتون در مناطق ساحلی اقیانوس، خطر ابتلا به بیماری و با را در هر منطقه پیش‌بینی می‌کند. گروه علمی با استفاده از یک مدل کامپیوتری، مشاهدات ماهواره‌ای از شرایط زیست‌محیطی مؤثر بر شیوع بیماری و اطلاعات بهداشتی و زیرساخت‌های آب سالم را ترکیب و احتمال شیوع بیماری و با را برآورد نموده‌اند.

نقشه تعداد
واقعی مبتلایان به بیماری وبا در ماه جون۲۰۱۷. نقاط قرمز موارد گزارش‌شده ابتلا
به بیماری می‌باشد.

نقشه پیش‌بینی
خطر شیوع بیماری وبا در یمن بر اساس تجربه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای در ماه جون ۲۰۱۷. رنگ آبی  نشان‌دهنده شیوع پایین بیماری و رنگ قرمز شیوع بالای بیماری
در مناطق، می‌باشد
.

در سال۲۰۱۷، دقت مدل پیش‌بینی مناطقی با احتمال بالای شیوع بیماری در یمن، به ۹۲در صد رسید.حتی مدل مذکور قادر به شناسایی مناطقی که کمتر مستعد بیماری بوده‌اند اما علائمی از ظهور بیماری در آن‌ها مشاهده‌شده بود، گردید. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، کشور یمن با بیش از ۱.۱میلیون نفر مشکوک به ابتلا به این بیماری و بیش از ۲۳۰۰مرگ‌ومیر، بدترین شیوع این بیماری را در سال۲۰۱۷، تجربه کرده است. بنا به گفته جولتا این مدل در پایش محرک‌های شیوع بیماری و با در یمن موفق عمل کرده است، اما برای مدل‌سازی پیش‌بینی در همه مناطق، نیاز به کار بیشتری دارد.
بیماری و با براثر استفاده از آب و غذای آلوده به باکتری ویبرو کلرا (Vibrio cholera) ایجادشده و هرساله جان میلیون‌ها انسان را به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه مانند یمن که دسترسی مردم به آب سالم محدود است را تهدید می‌نماید.

منبع سازمان فضايي ايران