1397/06/28

امید جدید ناسا به امکان زندگی در سیاره فراخورشیدی

در ماه اوت سال۲۰۱۶ فضانوردان از رصدخانه جنوبی اروپا وجود یک سیاره شبیه به زمین را در اطراف مدار ستاره کوتوله سرخ پروکسیما قنطورس نزدیک‌ترین ستاره به منظومه شمسی تائید کردند.
امید جدید ناسا به امکان زندگی در سیاره فراخورشیدی

علاوه بر این، آن‌ها دریافتند این سیاره که پروکسیما-بی (Proxima Centauri b) نام دارد در ناحیه قابل سکونت ستاره خود قرارگرفته است. از آن زمان به بعد چندین مطالعه را برای تشخیص اینکه آیا پروکسیما-بی می‌تواند به‌طور واقعی قابل سکونت باشد، انجام دادند.
متأسفانه بیشتر این تحقیقات چندان دلگرم‌کننده نبود. به‌طور مثال در مطالعاتی نشان داده شد که فعالیت خورشید پروکسیما-بی برای حفظ جو و آب سطح این سیاره بسیار زیاد است.
بااین‌حال در یک مطالعه جدیدی به سرپرستی ناسا، تیمی از دانشمندان سناریوهای مختلف آب و هوایی را بررسی کردند که نشان می‌دهد پروکسیمای بی هنوز می‌تواند به‌اندازه کافی آب برای زندگی داشته باشد.
اوفر کوهن (Ofer Cohen) استاد نجوم دانشگاه ماساچوست گفت: «با توجه به این داده‌ها سؤالی که مطرح می‌شود این است که چقدر از جو سیاره در این ناحیه نابود می‌شود و این اتفاق در چه فاصله زمانی اتفاق می‌افتد.»
گفتنی است؛ حجم تشعشعات دریافتی در حوالی سیاره پروکسیما بی تقریباً۱۰۰برابر میزان تشعشعات دریافت شده در زمین از سمت خورشید است و سرعت تخلیه جو آن ۱۰هزار بار سریع‌تر از زمین است.