1397/06/27

استفاده از امواج گرانشی برای تشخیص ابعاد پنهان جهان

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم از سه بعد فضایی تشکیل می‌شود و ابعاد و موقعیت هر چیز از طریق گرافِ ایکس، وای و زد مشخص می‌شود؛ اما برخی فیزیک‌دانان به دنبال طراحی مدل جدیدی هستند که بر مبنای آن ابعاد اضافی و پنهانی در عالم هستی وجود دارد که درک آن برای انسان ممکن نیست.
استفاده از امواج گرانشی برای تشخیص ابعاد پنهان جهان

محققان در تلاش برای شناسایی این ابعاد پنهان و فراتر رفتن از مدل‌سازی‌های سه‌بعدی تلاش کرده‌اند از امواج گرانشی استفاده کنند و بدین شیوه از اسرار مخفی جهان مطلع شوند.
جاذبه یا نیروی گرانش ضعیف‌ترین نیروی بنیادی از مجموعه چهار نیروی بنیادی حاکم برجهان است. نیروهای دیگر عبارت‌اند از نیروی الکترومغناطیس و نیروهای هسته‌ای قوی و ضعیف.
برآوردها نشان می‌دهد که برخی نیروهای گرانشی مانند ذرات نهشی یا بر انگاشتی که حاوی نیروی گرانشی هستند بر روی دیگر ابعاد جهان تأثیر می‌گذارند و این تأثیرگذاری به‌خصوص در فواصل طولانی خود را نشان می‌دهد. بی‌توجهی به این تأثیرگذاری ضعیف درک بسیاری از فعل‌وانفعالات جهان را با اختلال مواجه می‌کند.
تعدادی از متخصصان فیزیک نجومی در دانشگاه شیکاگو با بررسی امواج گرانشی مذکور تلاش دارند تا پس از شناسایی ابعاد جدید موجود در جهان به درک برخی از اسرار مربوط به نحوه شکل‌گیری جهان و فعل‌وانفعالات آن پی ببرند و امیدوارند این یافته‌ها بر علم ستاره‌شناسی نیز تأثیر مطلوبی بگذارد.