1397/06/31

مشکلات گمرکی فضانوردان!

شاید برای بسیاری شنیدن این‌که فضانوردان هم باید از ورودی‌های کنترل گذرنامه و گمرک عبور کنند و بار همراه آن‌ها مشمول قوانین گمرکی است باورنکردنی باشد اما این‌یک واقعیت است که قوانین گمرکی هیچ فرقی بین آن‌ها و دیگر مردم قائل نیست.
مشکلات گمرکی فضانوردان!

شاید برای بسیاری شنیدن این‌که فضانوردان هم باید از ورودی‌های کنترل گذرنامه و گمرک عبور کنند و بار همراه آن‌ها مشمول قوانین گمرکی است باورنکردنی باشد اما این‌یک واقعیت است که قوانین گمرکی هیچ فرقی بین آن‌ها و دیگر مردم قائل نیست.

درگذشته که سفر به فضا در انحصار شهروندان دو کشور آمریکا و شوروی بود, قوانین گمرکی تقریباً مشمول حال آن‌ها نمی‌شد اما با ورود اتباع دیگر کشورها در قالب مأموریت‌های مشترک, رعایت این مقررات خود را به‌عنوان یکی از مراحل کار, نشان داد.

جالب است بدانید که نیل آرمسترانگ(neil armstrong) و باز آلدرین (buzz aldrin) نخستین انسان‌هایی که بر ماه پا گذاشتند در بازگشت مجبور شدند در فرودگاه هونولولو در هاوایی برای سنگ و خاک ماه, فرم گمرکی پرکرده و ظاهراً حدود ۳۳ دلار حقوق گمرکی پرداخت کنند.

این دو نفر و مایکل کالینز (michael collins) فضانورد همراه آنان که هدایت سفینه مادر را بر عهده داشت, پس از سفری ۸ روزه به ماه در ۲۴ ژوئیه ۱۹۶۹ به زمین بازگشتند و سفینه آن‌ها در اقیانوس اطلس فرود آمد. بعدازآن توسط بالگرد نجات ازآب‌گرفته و به ناو هواپیمابر "هورنت" منتقل شدند. در مرحله بعدی, فرمی را پر کردند که نشان می‌داد آن‌ها محموله را نیز به همراه دارند و به همین دلیل گمرکی آن را پرداخت کردند که طبیعتاً این‌یک کار تشریفاتی بود تا نشان دهند همه در برابر قوانین برابر هستند حتی اگر نخستین انسان‌هایی باشند که به ماه سفرکرده‌اند!

یکی دیگر از وقایع جالب درزمینهٔ مشکلات حقوقی بازگشت فضانوردان و حقوق گمرکی در جریان پایان سفر دوم سرگئی کریکالیف (sergei krikalev) اتفاق افتاد. کریکالیف با سایوز تی.ام-۱۲ در ۵ مه ۱۹۹۱ به مجتمع مداری میر سفر کرد این مأموریت تا ۲۵ مارس ۱۹۹۲ طول کشید. در این فاصله زمانی, اتفاق بسیار مهمی صورت گرفت: «فروپاشی شوروی و جدا شدن و استقلال ۱۵ کشور.»

به‌عبارت‌دیگر, کریکالیف در زمان آغاز سفر از پایگاهی به فضا پرتاب شد که بخشی از قزاقستان به‌عنوان قسمتی از کشور اتحاد جماهیر شوروی به شمار می‌رفت و در زمان بازگشت, قرار بود در خاکی فرود آید که دیگر ارتباطی با او نداشت و وی ازنظر حقوقی "بیگانه" بشمار می‌رفت! روس‌ها مجبور شدند برای او گذرنامه صادر کنند و طبق یک صورت‌جلسه, ادارات مربوطه در قزاقستان پذیرفتند که وی را به‌عنوان مهمان بپذیرند.

جالب است بدانید امروز هم این مشکل به لحاظ قانونی و حقوقی وجود دارد زیرا فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی, شهروندان کشورهای مختلف هستند و برای آموزش نه‌فقط در روسیه و آمریکا که سرزمین‌های دیگر به‌طور مثال ژاپن و کانادا هم باید سفر کنند و نیاز به ویزا دارند اما کشورهای شریک در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای حل مشکل, راه‌حل‌های قانونی تصویب کرده‌اند که فضانوردان دچار دردسر نشوند ازجمله فرود هواپیماها در فرودگاه‌های ویژه که در آن‌ها نیازی نیست مدارک و گذرنامه مستقیماً توسط خود شخص به دروازه ورودی ارائه شود, گذرنامه‌های ویژه که قبلاً مراحل ثبت را گذرانده‌اند و یا ورودی‌های مخصوص در فرودگاه‌ها که فضانوردان مدت کوتاهی پذیرایی می‌شوند و در همان زمان مدارک و اسناد بررسی می‌شود.


توریسم فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

فضانوردان چین برای کار در ایستگاه فضایی بزرگ این کشور آماده می شوند

1397/05/07
بر اساس خبرهای منتشره گرچه تاریخ پرتاب ایستگاه فضایی بزرگ چین مشخص نیست اما گفته می‌شود بخش اصلی با نام تیانه-۱ (Tianhe-1) در سال ۲۰۲۰ راهی مدار زمین می شود. ایستگاه فضایی بزرگ چین که...

فضانوردان وسایل خود را در ماه چطور حمل کردند؟

1397/06/25
فضانوردان به دنبال شکست فضانوردان آپولو در سفر به ماه، آلن شپارد(Alan Bartlett Shepard) و همراهانش وظیفه سنگین‌تری پیدا کردند و قرار شد غیر از آنچه خود باید انجام می‌دادند وظیفه انجام کارهای...

پربازدیدکننده ترین خبر

بحران سایوز در روسیه

به دنبال حادثه شکست سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz-ms10) در پرتاب روز ۱۱اکتبر, طی چند روز گذشته گروه بزرگی از جست‌وجوگران توسط روسکاسموس (Roscosmos) اجیر شده‌اند تا منطقه سقوط حامل فضایی را وجب به وجب بگردند و قطعات حامل فضایی سقوط کرده را جمع‌آوری کنند. در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات حامل فضایی سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس (progress) سازنده حامل فضایی سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند. گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم حامل فضایی سایوز به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از ۳میلیون روبل (به‌طور دقیق ۳،۱۳۰،۹۷۵روبل ۱۲کپک به اضافه ۴۷۵،۰۱۳روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است! سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آن‌ها باید سفینه سایوز جدیدی -البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود. از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه به‌وجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی حامل فضایی بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.