مخابرات ماهوارهای در ایران جان میگیرد
صنعت ماهواره یکی از مهمترین صنایعی است که میتواند به رشد چشمگیر نیاز به ارتباطات و خدمات در دنیا از جنبههای گوناگون پاسخ دهد. با توجه به میل فزاینده و بهنوعی مسابقه فضایی در استفاده از منابع مدار/فرکانس توسط کشورها، موضوع استفاده بهینه، مؤثر و اقتصادی از این منابعِ درخطر اشباع، همیشه موردتوجه کشورهای پیشرفته و درحالتوسعه در دنیا است. بهرهبرداری از ماهوارههای تجاری با پیشرفت فناوری و استفاده از مدلهای جدید خدمات مدیریتشده، رفتهرفته به صنعتی حیاتی، پرسود و باصرفه اقتصادی تبدیل میشود.
سرمایهگذاری در این صنعت نهتنها هزینه محسوب نمیشود بلکه با ایجاد زیرساختهای ارتباطی لازم در کشور و منطقه، سود کلانی را عاید سرمایهگذاران و فعالین آن چه در بخش خصوصی و چه دولتی خواهد کرد.بر اساس آمار رسمی، قریب به ۴۵۰ماهواره مخابراتی زمین آهنگ توسط حدود ۶۰اپراتور ماهوارهای در ۴۱کشور دنیا کنترل و بهرهبرداری میشوند که از این مجموعه بیش از ۵۰درصد کل اپراتورها بر روی بازار داخلی و بومی ارائه خدمات در کشور متبوع خود تمرکز کردهاند. در منطقه خاورمیانه و آفریقا ۲۴اپراتور ماهوارهای با درآمد بیش از ۲میلیون دلار فعالیت میکنند که ۹کشور همسایه ایران بدون در نظر گرفتن روسیه درمجموع با ۱۰اپراتور ماهواره مخابراتی، فعالیت بومی، منطقهای و بینالمللی دارند. از مجموع ۳۴۰میلیارد دلار گردش اقتصادی صنعت ماهواره در جهان، ۱۲۸میلیارد دلار در بخش خدمات است که ۶۰درصد آن در حوزه خدمات مخابراتی، ۳۸درصد ناوبری و ۲درصد آن در حوزه کاوش زمین ،سنجشازدور، گردش داشته است.
با در نظر گرفتن این آمار و رشد دهههای آینده، اعطای پروانه اپراتور ماهوارهای در کشور و امکان راهاندازی شبکه و بهرهبرداری از ماهوارههای مخابراتی زمین آهنگ (Geostationary)، غیر زمین آهنگ و منظومههای ماهواره مخابراتی، فرصت مناسبی برای حضور بخش خصوصی در حوزه خدمات ماهواره مخابراتی، حفظ و توسعه بهینه منابع مدار/ فرکانس، تسریع در توسعه بازار خدمات ماهوارهای کشور و حرکت در جهت حذف وابستگی در حوزه ارتباطات ماهوارهای خواهد بود.
با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه فضایی کشور پیشبینیشده است، بخش خصوصی میتواند علاوه بر تشکیل کنسرسیومهای مشترک در زمینه اپراتوری ماهواره، در سرمایهگذاری تأمین ماهواره مخابراتی ملی نیز حضور مؤثری داشته باشد و علاوه بر برخورداری از منافع مالی و اجتماعی آن، به ارائه خدمات کاربردی به جامعه کاربران پرداخته و به رونق بازار این خدمات در کشور کمک کنند.