پیشنهاد چند هزار دلاری ناسا به آنانکه فقط می‌خوابند

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کرد به کسانی که برای تحقیقات علمی حاضر شوند به مدت ۷۰روز در حالت استراحت مطلق (bed rest) قرار بگیرند مبلغ ۱۵هزار و۷۰۰دلار دستمزد می‌دهد.
دانشمندان ناسا قصد دارند تأثیر استراحت مطلق را بر چگونگی کنار آمدن بدن انسان با شرایط بی‌وزنی فضانوردان در مأموریت‌های فضایی بررسی کنند.
این سازمان به کسانی که قادر باشند ۷۰روز به‌طور کامل درازکش باشند تحت عنوان تحقیقات علمی، مبلغ یادشده را اعطا می‌کند.
سازمان فضایی آمریکا به داوطلبان اعلام کرد در طول این آزمایش می‌توانند زندگی کنند، غذا بخورند، ورزش کنند، لباس بپوشند و حتی دوش بگیرند ولی فقط در حالت خوابیده و استراحت مطلق!
در طول این مدت ، دانشمندان ناسا اطلاعاتی همچون فشارخون، ضربان قلب، میزان جذب غذا، میزان مصرف انرژی، توده استخوانی و حتی اخلاق فرد تحت آزمایش را بررسی می‌کنند تا بدانند در شرایط بی‌وزنی چه اتفاقی برای انسان خواهد افتاد.
ناسا می‌گوید خیلی‌ها در ابتدا این پیشنهاد را می‌پذیرند ولی بعد که به آن‌ها گفته می‌شود باید شرایطی همچون یادگیری یک‌زبان جدید یا حضور در یک کلاس آنلاین را تجربه کنند عقب‌نشینی می‌کنند.
ناسا همچنین این امکان را برای داوطلب فراهم می‌کند تا با خانواده و دوستان ملاقات داشته باشد ولی همه این وقایع در حالت استراحت مطلق باید روی دهند.
در سال۲۰۱۴ اندرو ایوانیکی (Andrew Ivanaqui) هفتاد روز را در شرایط خوابیده گذراند. وی مبلغ ۱۷هزار و۸۰۰دلار به ازای ۱۰۸روز دریافت کرد که شامل سه هفته پیش از آزمایش و دو هفته پس از آزمایش نیز می‌شد.

منبع خبرگزاری صدا سیما