1397/06/27

برخورد ذره‌های خورشید با جو کره زمین زیباترین پدیده آسمانی را خلق کرد

دگرگونی‌های خورشیدی و وقوع توفان‌های شدید بر سطح خورشید سبب ایجاد شفق‌های قطبی منحصربه فرد در آسمان مناطق قطبی شده است. کارشناسان به‌تازگی با رصد شفق‌های قطبی دریافتند دگرگونی در اتمسفر ستاره خورشید باعث دگرگون شدن رنگ‌ها در این پدیده شگفت‌انگیز آسمانی شده است. شفق‌های قطبی (Auroras) دراثر ورود ذره‌های...
برخورد ذره‌های خورشید با جو کره زمین زیباترین پدیده آسمانی را خلق کرد

شفق‌های قطبی (Auroras) دراثر ورود ذره‌های شارژ شده از خورشید به درون اتمسفر کره زمین ایجاد می‌شوند. مشاهده این شفق‌ها در مناطق نزدیک به قطب‌های کره زمین شایع‌تر است، بروز این پدیده به دلیل وجود حفره در لایه‌های بالایی اتمسفر ستاره خورشید است.

برخورد ذره‌های خورشید با جو کره زمین زیباترین پدیده آسمانی را خلق کرد
عکاسی حرفه‌ای تصاویر جدید از شفق‌های قطبی شگفت‌انگیز را در منطقه لوسته ( Luosto) در کشور فنلاند به ثبت رسانده که سبب تعجب و حیرت کارشناسان در سراسر جهان شده است.

برخورد ذره‌های خورشید با جو کره زمین زیباترین پدیده آسمانی را خلق کرد

شفق‌های قطبی در مناطق نزدیک قطب شمال و جنوب در زمین به دلیل ورود ذره‌های دارای بار الکتریکی از خورشید به جو زمین ایجاد می‌شوند.

برخورد ذره‌های خورشید با جو کره زمین زیباترین پدیده آسمانی را خلق کرد

علت مشاهده این پدیده‌ها در این مناطق به دلیل میدان مغناطیسی کره زمین است که ذره‌های الکتریکی خورشید را به دوسوی کره زمین منتقل می‌کند.

برخورد ذره‌های خورشید با جو کره زمین زیباترین پدیده آسمانی را خلق کرد

دو نوع شفق قطبی وجود دارد، یک نوع به نام (Aurora Borealis) به نام شفق قطبی شمالگان و دیگری (Aurora Australis) شفق قطبی جنوبگان است.

برخورد ذره‌های خورشید با جو کره زمین زیباترین پدیده آسمانی را خلق کرد

این پدیده در زمان اوج توفان‌های خورشیدی با شدت بیشتری در آسمان شب یا اوایل طلوع خورشید در آسمان مشاهده می‌شود، هم‌زمان با کاهش فعالیت‌های خورشیدی از شدت شفق‌های قطبی کاسته می‌شود. در تصویر زیر ساکنان مناطقی از کره زمین که بین خط سبز و زرد  قراردادند می‌توانند به مشاهده شفق‌های قطبی در آسمان بپردازند.

خطراتی که فضانوردان را تهدید می‌کند
افزون بر درخشش نور در آسمان، برخورد ذره‌های خورشید با جو کره زمین می‌تواند سبب ایجاد سروصدای بلند از آسمان شود، توفان‌های خورشیدی یکی از اصلی‌ترین خطر‌ها برای فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی به ویژه در زمان خروج از ایستگاه و درحین پیاده روی و تعمیرات هستند. بسیاری از فضانوردان به دلیل اقامت در فضا دچارمشکل‌های پوستی می‌شوند و این خود یکی از چالش‌های پیش روی دانشمندان برای ارسال فضانوردان به سفر‌های طولانی مدت فضایی مانند سفر به سیاره مریخ است.
توفان‌های خورشیدی همچنین می‌توانند سبب آسیب به تاسیسات برق، مخابرات، اینترنت و اختلال در ناوبری هواپیما‌ها شوند.

برخورد ذره‌های خورشید با جو کره زمین زیباترین پدیده آسمانی را خلق کرد

سازمان فضایی ناسا در همکاری با موسسه NOAA با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی و کاوشگر‌های فضایی به کار رصد ۲۴ ساعته ستاره خورشید و بررسی توفان‌های سطح آن می‌پردازد تا در صورت شدت یافتن توفان راهکار‌های پیشگیرانه برای کاهش خطر بر روی کره زمین انجام شود.