1397/06/22

طوفان خورشیدی با اتمسفر زمین برخورد می‌کند

امروز یک طوفان خورشیدی به اتمسفر زمین برخورد می‌کند. دانشمندان اعلام کرده‌اند یک سوراخ بزرگ در کرونای (corona) خورشید ایجادشده و شفق قطبی آن احتمالاً در بخش‌های آمریکای شمالی و انگلیس قابل‌مشاهده باشد.
طوفان خورشیدی با اتمسفر زمین برخورد می‌کند

باد‌های خورشیدی پرسرعتی در میدان مغناطیسی خورشید به وجود آمده و اکنون در فضا منتشرشده‌اند. این باد‌ها در تصاویر ماهواره‌ای به شکل یک منطقه سیاه بزرگ نشان داده می‌شوند. به‌هرحال این ذرات باردار اکنون وارد منظومه شمسی شده‌اند و به اتمسفر زمین برخورد می‌کنند.
این ذرات باردار مغناطیسی با بسیاری از ماشین‌آلات موجود در مدار زمین و همچنین با سطح سیاره مانند سامانه‌های جی‌پی‌اس و سیگنال‌های رادیویی برخورد می‌کنند. همچنین این ذرات با ایجاد اختلال در میدان مغناطیسی زمین، هواپیما‌ها را نیز تهدید می‌کنند.
سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در همین راستا هشداری برای طوفان خورشیدی سطح جی۲ (G2) صادر کرده است. طبق این هشدار شدت طوفان مذکور معمولی است.
یکی از پیامد‌های جالب طوفان‌های خورشیدی، ایجاد شفق قطبی است که از آمریکا و انگلیس قابل‌مشاهده است.

کاوش‌های فضایی | رویدادها |